A Hármashatár-hegyi repülőtér: ahol a lélek is szárnyal

Kulcsszavak Megosztás
Send by email

A Hármashatár-hegyi repülőtér hosszú idő után ismét a hazai repülőélet egyik fontos helyszíne lehet.

Az erdőben már alig van levél a fákon: az uralkodó szín újra a szürke és barna lett. De kinn, a vitorlázórepülő-téren még a késő ősz színei pompáznak: a Vörös-kővár oldalában izzik a galagonya, piroslanak a csipkebogyók, itt-ott még egy fa is sárgállik és a fű, ha kopottan is, de zöld még.

Lélekemelő érzés itt lenni: körben a hegyek karélya, takaros kertes házak, fúj a szél, kristálytiszta a levegő. Lélekemelő és kedélyes egyszerre: ottjártunkkor három idősebb úr épp kézzel indítható repülőmodelleket próbálgatott, kutyák szaladgáltak, egy hölgy csipkebogyót gyűjtögetett, a domboldalban pedig egy fiatalember egy festőállványon örökítette meg a tájat. A Hármashatár-hegyi repülőtér minden napszakban és évszakban a szabad természet lelkesítő élményét nyújtja a környékbelieknek és mindazoknak, akik felkeresik.

„Repülőtér, átjárás tilos és életveszélyes” – hirdeti néhány piros tábla, meg a fűbe kitett bóják sora.
Nem nagyon veszi őket figyelembe senki, holott valóban repülőtéren járunk. Pontosabban: újra repülőtéren. Történt ugyanis, hogy 2014-ben a légügyi hatóság bevonta a működési engedélyét. A repteret évtizedek óta működtető Műegyetemi Sportrepülő Egyesület számára ez komoly próbatétel volt, a leállás sok veszteséggel is járt. Hosszú pereskedés után bebizonyosodott, hogy az eljárás nem volt jogszerű, így a reptér visszakapta működési engedélyét – november 16-án pedig tíz felszállással meg is tartották az első repülőnapot.

R-26 Góbé vitorlázórepüló és a legelő nyáj 1968-ban (Fortepan/adományozó MHSZ)

A helyiek is részesei lehetnek a pesthidegkúti repülőéletnek

A Hármashatár-hegyi repülőtér hosszú idő után ismét a hazai repülőélet egyik fontos helyszíne lehet. Kíváncsiak voltunk, hogy a jogvita után a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. miként gondolkodik a terület jövőjéről, hiszen a téma sokakat érint, és a legutóbbi képviselő-testületi ülésen is szóba kerület a repülőtér újranyitása. A vállalattól kérdéseinkre elég szűkszavú válasz érkezett. Mint írták, „a vagyonkezelési jogviszony rendezése jelenleg folyamatban van a felek között”. Ugyanakkor, megjegyezték, hogy a hatályos vagyonkezelési szerződés alapján az ingatlanok őrzésével, az esetleges veszélyelhárítással – így például a figyelmeztető táblák kihelyezésével – kapcsolatos intézkedések megtételére a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület köteles.
Az egyesületnél nagy előrelépésként értékelik, hogy mintegy öt és fél év után újra próbarepülést végezhettek a Hármashatár-hegyi repülőtéren és a komoly kihívások tudatában, de reményekkel telve tekintenek a jövő elé.
– Sajnos ez idő alatt a pálya és az épületek is megsínylették, hogy nem lehettünk a gazdái – monda el Gavronek Ferenc, a repteret ismét üzemeltető Műegyetemi Sportrepülő Egyesület elnöke. – Sokat kell majd dolgozni a füves területen és azon kívül is, hogy rendszeresen használható állapotba hozzuk a repülőteret.
Az elnök lapunkat arról tájékoztatta, hogy a repülőtér fontos szerepet kap a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési programban. Használatának fejében pilótaképzéseket tartanak majd, ha a repülőtér használatához minden előírt engedélyt megszereznek és a légügyi hatóság is jóváhagyását adja.
– Mindenkivel jó és hasznos együttműködést szeretnénk kiépíteni, így a II. Kerületi Önkormányzattal és nem utolsó sorban a helyi lakossággal. A környéken élőket is szeretnénk bevonni a repülőéletbe, erre számos programot kínálunk majd. Elsőként azonban azokat szeretném megnyugtatni, akik a repülőtér bezárása óta költöztek a környékre.
A repülőegyesület vezetője hangsúlyozta, hogy a motoros repülés egyre drágább lesz, ezért azok száma csökken, a vitorlázórepülők magasba emeléséhez használt csörlőzés pedig egy személyautó hangjával egyenértékű, tehát a zajszennyezés miatt nem kell aggódni, főként a zajcsökkentő eljárások bevezetésével.
– A legfontosabb, hogy mindenki biztonságban legyen. A repülők, a kirándulók és a kutyasétáltatók is. A repülőtér területét jól láthatóan jelezzük és arról is tájékoztatást adunk, hogy mely időszakokban lesz majd repülés, de első körben az infrastrukturális feltételeket kell kialakítani a területen.

Címlap