2019. október 08.

Iskolabuszprogram kerületünkben

Kulcsszavak Megosztás

Jelentősen csökkenhet a környezet terhelése a II. kerületi iskolabuszprogrammal.

Mintegy kétezer II. kerületi szülő vett részt abban a nyár eleji közvélemény-kutatásban, amit az önkormányzat megbízásából a Corvinus Egyetem szakemberei végeztek. A szülői igények kérdőíves felmérése több olyan egyértelmű eredményt is hozott, amiből már kezd kirajzolódni a II. kerületi mintaprogram.

Az egyik egyértelmű eredmény, hogy a megkérdezett II. kerületi szülők háromnegyede igénybe venné az iskolabusz-szolgáltatást, további 9 százalék pedig bizonyos feltételek mellett. Számukra a legfontosabb szempontok: a gyermekek biztonsága, a késések és a stressz elkerülése, illetve a jobb időbeosztás.
– Az iskolabuszprogram melletti legfontosabb érv világosan kirajzolódik a kutatásból: az itt élők túlnyomó többsége szerint minden lehetséges eszközt meg kell ragadnunk a II. kerület forgalmi terhelésének csökkentése, a városrész fenntarthatósága érdekében – fogalmazott Láng Zsolt polgármester, aki szerint a forgalom mérséklése mellett a program kiemelt célja a gyermekek biztonságának növelése, valamint a környezeti terhelés csökkentése. – A koncepció kidolgozása során a II. Kerületi Önkormányzat négy fő szempontra helyezi a hangsúlyt: az iskolabusz-hálózat legyen biztonságos és családbarát, működjön megbízhatóan, alkalmazzon környezetbarát megoldásokat és jelenjenek meg benne a közösségi szempontok – emelte ki a polgármester.


A válaszadók többsége jelentős problémaforrásnak tartja a reggeli csúcsforgalmat, valamint a parkolási nehézségeket. A szülők 18 százaléka kizárólag azért ül autóba, hogy iskolába vigye a gyerekét, utána rögtön hazamegy, és további 10 százalék valamilyen szabadidős tevékenységgel, vagy bevásárlással köti össze a fuvart, ha már úgyis úton van. A válaszadók 42 százaléka az autós közlekedést a nagy távolság, valamint a rossz tömegközlekedési lehetőségek miatt választja. Mindez azt jelenti, hogy az iskolabuszprogram érezhetően mérsékelné a városrész forgalmi és környezeti terhelését.
A felmérésből az is kiderült, hogy a szülők fele reggel és délután is igényelné a szolgáltatást, 36 százaléknak a reggeli, 13 százaléknak pedig a délutáni járat lenne nagyobb segítség.
A kutatás két lehetőséget jelölt meg: a gyűjtőpontos járatot, amikor az arra kijelölt buszmegállókban veszi föl a gyerekeket a busz, illetve a háztól házig szállítást. Utóbbit kicsit többen (52 százalék) támogatják még úgy is, ha ez magasabb térítési összeget jelentene. A többség nagyságrendileg havonta 5-10 ezer forint közötti összeget fizetne az iskolabuszért, a szolgáltatás részleteitől függően.
A projekt szakmai egyeztetésekkel, közlekedésmérnökök és más közúti közlekedési szakemberek bevonásával folytatódik, illetve az iskolák és a pedagógusok szempontjainak feltérképezésével folytatódik. Ezt követheti majd az első kísérleti járatok bevezetése a II. kerületben, később pedig ebből indulhat ki – a kormány döntésének megfelelően – egy későbbi, országos iskolabuszprogram is.

Címlap