2019. március 12.

Kerékpáros fejlesztés a Törökvész úton

Kulcsszavak Megosztás

A 2017-ben készült Kerékpárforgalmi Hálózati Terv alapján megkezdődött a kiviteli tervdokumentáció elkészítése a Törökvész út–Alsó Törökvész út közötti területre.

A II. Kerületi Önkormányzat (a Fővárosi Önkormányzattal és a Budapesti Közlekedési Központtal közösen alkotott konzorciumi együttműködésben) sikeres pályázatot nyújtott be a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Programban (VEKOP-5.3.1-15 számú, Fenntartható közlekedésfejlesztés Budapesten). A tervezett hálózatbővítés által új kerékpáros tengelyt alakíthatnak ki, és kerékpárosbarát fejlesztések valósulhatnak meg a Törökvész út–Alsó Törökvész út közötti területen. A pályázat részét képezi még a Bimbó út–Keleti Károly utca–Retek utca közötti szakasz hasonló fejlesztése, amelyről a későbbiekben számolunk be.

A 2017-ben készült Kerékpárforgalmi Hálózati Terv alapján megkezdődött a kiviteli tervdokumentáció elkészítése. Az engedélyezési szintű, egyeztetett tervek 2018 őszén elkészültek, és elindult az engedélyezési eljárás. A Törökvész úton a belváros felé közeledve a műszaki paraméterek csak azt teszik lehetővé, hogy felfelé kerékpársáv, lefelé pedig kerékpáros nyom vezesse a bringásokat. A Törökvész út felső, Eszter utcáig tartó szakaszán azonban elegendő felület áll rendelkezésre az önálló kerékpárút létesítéséhez.


A Törökvész út mentén tehát egyoldali, kétirányú, úttesttől elválasztott kerékpárút létesítését tervezi az önkormányzat. A szakértők szerint a domborzati viszonyok miatt kevésbé biztonságos az útpályán vezetett változat, különösen fiatalabb használók esetén. Méginkább igaz ez olyan jelentős forgalmú, buszforgalommal is terhelt útvonalon, mint a Törökvész út. A nagyforgalmú útvonalon található iskolákba potenciálisan kerékpárral járó fiatalok számára az úttestre felfestett bicikliút nem lenne eléggé vonzó és biztonságos.


Az önkormányzat álláspontja szerint, ahol fizikailag vagy műszakilag megoldható, ott meg kell valósítani, hogy a kerékpárosok ne a gyűjtőútként működő és rendkívül nagy autó- illetve autóbuszforgalmat lebonyolító Törökvész úton haladjanak. A szóban forgó területen ugyanis – összefüggésben az egész kerület magas motorizáltságával – relatíve alacsony gyalogosforgalom a jellemző, a kerékpározási kedv és az iskolák kerékpáros megközelíthetősége ugyanakkor jelentősen növelhető, erősíthető.
Tekintettel arra, hogy a Törökvész út környéken több probléma egy időben történő komplex megoldására van szükség, ezen a területen a kerékpáros infrastruktúra tervezése kiegészül közterület-alakítási terv (KAT – lásd keretes írásunkat) készítésével is, amelyet jóváhagyásra a képviselő-testület elé terjeszt az önkormányzat vezetése. A Törökvész út mentén tehát egy részletes, portáról portára történő felmérés eredményeképpen oly módon szeretnék átformálni a közterületet, ahogy az minden érintett számára elfogadható.


A fenti szempontoknak és elvárásoknak megfelelő KAT készítése kiterjed majd a Törökvész út mindkét oldalára. A KAT alapján megvalósuló közterület-rendezéstől az önkormányzat azt várja, hogy a közlekedésben résztvevők számára egyértelmű helyzetet teremtsenek, megoldódjanak a parkolási problémák, javuljon a zöldfelületek minősége, oxigéntermelő képessége, biztonságos és kerékpárosbarát terület jöjjön létre, és a környékbeli intézmények bekapcsolódjanak a kerékpáros vérkeringésbe.



Növénydézsákkal és pollerekkel akadályoznák a szabálytalan parkolást
A Törökvész út Kapy utca és Vérhalom utca közötti szakaszán kerékpárút építését tervezik. Az érintett területen azonban a szabálytalan parkolás különösen sok problémát okoz, ezért a kerékpárút megépüléséig sürgetővé vált ennek megoldása. Ezen a szakaszon, jellemzően az udvarokra bevezető gépkocsibehajtók két oldalán, gyakori a parkolás a zöldfelületen. A tervezett kerékpárút 2020-ban kivitelezendő építése a közterületet rendezni fogja, a cél a kivitelezés időpontjáig akadályozni a szabálytalan parkolást, ezért a Törökvész út 7/a és 15/d közötti szakaszon költséghatékony, ideiglenes megoldásként könnyedén áthelyezhető, a későbbiekben máshol felhasználható növénydézsákat és parkolásgátló oszlopokat (pollereket) telepítenek a következő hónapokban.

A Közterület-Alakítási Terv készítésének komplex célrendszere:
• a közlekedés különböző szerepelőinek biztonsága: a kerékpárosok és a gyalogosok közötti konfliktusok minimalizálása, ahol van elegendő közterület, ott a gyalogos- és kerékpáros forgalom teljes elválasztása, a kerékpárút szintben történő kiemelése a keresztező útcsatlakozásoknál;
• a gépkocsi parkolóhelyek rendezése, racionalizálása, egyértelműsítése, lehetőség szerinti növelése;
• a gyalogos járófelületek folytonosságának és akadálymentesítésének, illetve a buszmegállók gyalogos elérésének biztosítása;
• a zöldfelület védelme oly módon, hogy a meglévő és megmaradó zöldfelületek biológiai aktivitása növekedjen – ennek érdekében a KAT készítésénél elvárt szempontok közül kiemelkedően fontos, hogy ahol a kerékpárút meglévő zöldfelületre kerül, ott annak közelében az elvesző – gyakran egyébként nem túl értékes és igényes – zöldsávot pótolják, mégpedig igényesebb, magasabb esztétikai értékkel és szén-dioxid-megkötő képességgel rendelkező növények kiültetésével.

Címlap