Ha egy edzett hegyikerékpáros elindul a Kolosy térről a Szépvölgyi úton, előbb-utóbb eléri a Fenyőgyöngyét. Ha nagyon kitartó, akkor egyenesen tovább kapaszkodhat a Szépvölgyi úton. Balra erdők, jobbra luxusvillák, majd mindkét oldalon erdők következnek. Aztán, mikor már nagyon liheg, elér egy furcsa helyre, ahol jobbra is, balra is murvával borított parkolókat láthat. A terület története rejtélyes. Apácaföldeknek hívták, amikor a 1960-as évek legvégén a mezőgazdasági területre parkolókat építettek. Vagy csak később alakították parkolókká? Öreg budai polgárokat kellene megkérdezni erről. Az biztos, hogy a környéket felparcellázták, körös-körül hétvégi házak nőttek ki a földből, majd – láss csodát – leállították az építkezéseket. A beton házalapok körül felnőttek a fák és bokrok, de a parkolókban a szemétkupacok is szaporodtak. Most viszont új történet kezdődik a roncsterületen.
Az Európai Unió Interreg-programjának támogatásával 2018 júniusában indult és 2021 tavaszáig tart az URBforDAN-projekt. Célja a Duna Régió hét nagyvárosában a városi és város környéki erdők fenntartható kezelése. A főpartner Ljubljana, a további résztvevők Belgrád, Bécs, Budapest, Ivano-Frankivszk, Kolozsvár és Zágráb. A részt vevő országok hosszú műhelymunka után egy-egy mintaterület stratégiailag átgondolt fejlesztését indítják el. Ez a mintaterület Budapesten éppen a fent leírt II. kerületi helyszín.
Hogy mivé alakul a terület? A tervek szerint a legfelső parkolóban napokon belül megkezdődik a talajelőkészítés, aztán ősszel az erdősítés. Tavasztól a kisebb gyerekek a környék védett állatait mintázó faszobrokon játszhatnak, a nagyobbak a közelben madárlest és szabadtéri osztálytermet találnak. A Kacskaringós tanösvényen a felnőttekre is újdonságok várnak, és az ivókutaknak is mindenki örülni fog.
A munkák a Fővárosi Önkormányzat és a II. Kerületi Önkormányzat összefogásával zajlanak, a kivitelezést a Főkert NZrt. végzi. A parkolók erdősítése folytatódni fog, de idősek, kisgyerekesek és mozgássérültek autóval továbbra is meg tudják majd közelíteni a kirándulóhelyet. Ám az határozott célja a projekt tervezőinek, hogy az erdő belsejébe ne vonzzanak autókat. Ez azt is jelenti, hogy a 65-ös busznak nagyobb járatsűrűséggel kell feljönnie a Szépvölgyi út tetejére. Minden nem fog egy csapásra megoldódni, de az ígéretes természetvédelmi munka elindult. Kérjük, legyenek türelemmel!
Gadó György Pál,
a Fővárosi Önkormányzat természetvédelmi szakreferense
Fotó: Bajor Zoltán