Megújul digitálisan a fővárosi hulladékszállítás
Az új rendszer tesztelésébe bevont kerületeket és a kukásautók járatútvonalait is szakmai alapon választották ki. A címek kijelölésekor a Fővárosi Közterület-fenntartó Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság (FKF Nonprofit Zrt.) elsődleges szempontja volt, hogy teljes Budapestre reprezentatív legyen a minta, így egyformán szerepelnek kertes- és társasházas övezetben lakó ügyfelek, intézmények és gazdálkodó szervezetek, továbbá pesti és budai kerületek is. A választás végül a XV., a X., és a II. kerületekre esett.
Összesen 12 ezer fogyasztót kér a Társaság arra, hogy a számukra kiküldött egyedi QR kóddal ellátott matricát ragasszák fel kukáikra. Ezt a módszert, mármint a hulladékgyűjtő tartályok azonosítását Nyugat-Európa több nagyvárosában, például Bernben, Dortmundban, Drezdában is alkalmazzák. Az egyedi kódot egy speciális programmal beolvasva azonnal látható, hogy a szolgáltató az adott tartályhoz kapcsolódóan milyen szolgáltatást biztosít.
Az FKF számára ma számos problémát okoz az, hogy a kukák nincsenek azonosítóval ellátva. Pillanatnyilag csak adatbázisok segítségével nyerhetők ki azok az információk, hogy hol, milyen típusú edényekből mekkora mennyiség is van kihelyezve az ügyfelekhez. Az egyedi, QR kódos azonosító bevezetésével a raktárból kikerülő tartályok már az átadás pillanatában az ügyfélhez rendelhetők, mondhatni azok teljes életútja nyomon követhető.
A naprakész információk alapján pontosabban tervezhető a kukásautók útvonala. Az FKF számára így hatékonyabb lehet a járatszervezés, ami lényegében azt jelenti, hogy többet tudnak kihozni ugyanabból. Az is fontos szempont, hogy egyszerre tud növekedni a szolgáltatási színvonal és ezen keresztül az ügyfél elégedettség is.
A kukás edények pontosabb nyilvántartása előnyös lesz azért is, mert a pontos beazonosíthatóság nagyobb tudatosságra és odafigyelésre ösztönzi az ügyfeleket a hulladékok szelektálása terén. Így remélhetőleg kevesebb hulladékból lesz szemét, ezáltal több papír, fém és műanyag újrahasznosítása válik lehetővé másodlagos nyersanyagként. Az optimálisabb útvonalak egyben kevesebb üzemanyagot és kisebb károsanyag-kibocsátást jelentenek, ami szintén jól illeszkedik a főváros klíma- és környezetvédelmi stratégiájához.
A projekt keretében kifejlesztették a budapesti hulladékszállítást szervező szakemberek munkáját segítő mobil applikációt is.
A projekt tesztelésében résztvevő ügyfelek a QR kódot beolvasva az FKF honlapjának tájékoztató oldalát érik el, ahol – szükség esetén - adategyeztetést, illetve módosítást tudnak kezdeményezni. Sikeres bevezetés esetén az előkészítésben részt vevő ügyfelek a jövőben az elsők között érhetik el az FKF fejlesztés alatt álló, ügyfélközpontú, 21. századi digitalizált szolgáltatásait.
Nem utolsósorban pedig a QR-kód bevetésével kiszűrhetők a nem fizető ügyfelek is, ami összességében méltányosabb teherviselést eredményez. A nem fizető ügyfelek szolgáltatásba való bevonásával várhatóan csökken az illegálisan kihelyezett hulladék is, ez által maga a Főváros is tisztább, rendezettebb lesz. A jogszabály szerint minden ingatlanhasználónak fizetnie kell hulladékszállítási díjat, így az FKF ennek szellemében keresi fel az ügyfeleket és vonja be a szolgáltatásba.
A most egy budai és két pesti kerületet érintő program év végi lezárásakor, annak fogadtatását látva dönt az FKF arról, hogyan tovább. A tapasztalatokat mérlegelve határoznak arról, hogy újból tesztelik a rendszert, továbbfejlesztve azt, vagy a sikeren felbuzdulva mihamarabb bevezetik az egész fővárosban.
„A tapasztalatokat az FKF az országban tevékenykedő többi hulladékgazdálkodási közszolgáltató céggel is meg fogja osztani, így segítve a körforgásos gazdaság fejlődését.” – fogalmazott Mártha Imre, az FKF elnöke.
Fővárosi Közterület-fenntartó Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság
Címlap