Tanácskozás a kerületi hajléktalanok téli ellátásáról

Kulcsszavak Megosztás
Send by email

A Máltai Szeretetszolgálat és a II. Kerületi Önkormányzat  megbeszélést tartott a téli krízisidőszak feladatairól.

A II. Kerületi Önkormányzat és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület Közép-Magyarországi Régiója 2015 óta minden évben, még a fagyok beállta előtt tanácskozást tart a kerületi hajléktalanok téli krízisidőszakban való ellátásáról.


A résztvevőket – Őrsi Gergely polgármestert, dr. Harsányi Kornélia tiszti főorvost, valamint a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, a II. kerületi Család- és Gyermekjóléti Központ, a Városrendészet és a Katasztrófavédelem munkatársait – Vargáné Luketics Gabriella, a Humánszolgáltatási Igazgatóság vezetője köszöntötte. Az igazgató a tavalyi évben bevezetett szabálysértési jogszabályi változások kapcsán – amely szerint aki életvitelszerűen közterületen tartózkodik, az szabálysértést követ el – elmondta, hogy tudomásuk szerint a II. kerületben nem került sor szabálysértési eljárásra. Ezt a Magyar Máltai Szeretetszolgálat regionális ügyvezetője, Molnár Tamás és Aba Botond Csaba, a Máltai Szeretetszolgálat Krisztinavárosi Hajléktalan Centrumának intézményvezetője is megerősítette.


Molnár Tamás a szeretetszolgálat komplex szolgáltatásait mutatta be. Mint mondta, a szolgálat nem hatóság, ők a szociális munka eszközeivel tudnak segíteni, aki szeretne szálláshelyre kerülni, annak ezt biztosítják. A II. kerületben nincs önálló nappali melegedő, az ellátás három helyszínen (a Széll Kálmán téri nappali melegedőben, a Feszty Árpád utcai és a Fő utcai hajléktalancentrumban) történik. A hajléktalanok részére három éjjeli menedékhely tart nyitva, ezenkívül két olyan átmeneti szállás, amit a kórházat már elhagyó, lábadozó betegeknek tartanak fenn. A szeretetszolgálat egyik legrégebben működő egészségügyi prevenciós programja a Mozgó Tüdőgondozó és Szűrőállomás, ami mostanra Mozgó Orvosi Rendelővel és egy fertőtlenítőállomással is kiegészült. Új szolgáltatásként említette az október elsejétől működő, hajléktalanoknak szóló pszichiátriai közösségi ellátást.


Molnár Tamás hangsúlyozta, hogy a lakossági bejelentéseket a budai oldalon továbbra is a Magyar Máltai Szeretetszolgálat budai alközpontja várja a (06 1) 338-4186 számon.


Aba Botond Csaba elmondta, hogy a II. kerületben sok az erdős terület, amit a Pilisi Parkerdő Zrt. munkatársaival együtt rendszeresen bejárnak. A kunyhólakók nem szívesen mennek tömegszállásra, számukra igyekeznek egyéni megoldásokat keresni – lehetőleg hosszú távra. A belvárosi területeken élők nagy valószínűséggel bejárnak a nappali melegedőkbe vagy az éjjeli szálláshelyekre, hiszen szükségük van az ottani szolgáltatásokra. A II. kerületből hozzávetőleg száz fő került a szolgálat látókörébe. Beszélt a krízisautó-szolgáltatásról is, amely reggel 8 és éjjel 2 között segít a krízishelyzetek megoldásában. A krízisautót szintén a diszpécseren keresztül, a (06 1) 338-4186 számon lehet hívni. Aba Botond Csaba arról is szólt, hogy a 2018-ban bevezetett szabálysértési jogszabályi változások okán létrehoztak egy befogadóállomást a XI. kerületi Rimaszombati úton lévő intézményben, ahol 48 órát tölthet el az a hajléktalan személy, akit a rendőr felszólít, hogy hagyja el a közterületet, ez idő alatt az ottani szociális munkások igyekeznek neki helyet találni.


A résztvevők elmondása szerint a jelzőrendszer jól működik, az intézmények között jó a kommunikáció. Dr. Harsányi Kornélia tiszti főorvos felhívta a figyelmet azokra az egyedülálló idősekre, akik nem tudnak magukról gondoskodni, és bár nem hajléktalanok, de nem megfelelő lakhatási körülményeik súlyos problémát jelenthetnek. Mint mondta, a tisztiorvosi szolgálat elsősorban a közegészségügyi, járványügyi problémák esetén nyújt segítséget, egyébként inkább csak közvetítő szerep hárul rá.
Kustán Márton, a Városrendészet referense arról tájékoztatott, hogy a téli krízisidőszakban rendszeresen felkeresik a hajléktalanokat, minden gépjárműbe speciális takarókat készítenek be és teát is visznek az utcán élőknek.
A II. kerületi Család- és Gyermekjóléti Központ munkatársa, Sziráki Anikó a prevenció fontosságát hangsúlyozta. Külön figyelmet fordítanak a gyermekekre, akik semmilyen körülmények között nem maradhatnak az utcán, illetve azokra, akiknél a fűtés megoldása jelent gondot.

Segíteni szeretnék, de mit tegyek?

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat öt jó tanácsa azok számára, akik segítséget hívnak hajléktalan emberekhez:

1. A bejelentő maradjon higgadt, szánjon időt a segítségnyújtásra, álljon meg a helyszínen, győződjön meg a pontos címről és onnan hívja a hajléktalanellátó diszpécserközpontot a (06 1) 338-4186-os telefonszámon. Adja meg a telefonszámát, hogy szükség esetén visszahívhassák.

2. Szólítsa meg a hajléktalan embert. A diszpécser segít abban, mit kell kérdeznie, közben vizsgálja meg a környezetét, vizes-e a ruhája, van-e sérülése.

3. A diszpécser kérdéseire próbáljon meg pontos választ adni, szóljon, ha bizonytalan valamiben.

4. Legyen türelmes, amíg a diszpécser utánanéz a háttérinformációknak, beazonosítja a területet, egyértelműsíti a bejelentőtől kapott részleteket. Ez több percet is igénybe vehet. Előfordulhat, hogy a diszpécserek egyszerre több ügyet koordinálnak.

5. Kövesse a diszpécser iránymutatását, ha valamilyen sürgős teendő adódik a helyszínen.

Készenléti ügyelet

A Család- és Gyermekjóléti Központ, a nyitvatartási időn túl telefonos készenléti ügyeletet is működtet a felmerülő krízishelyzetekben történő azonnali, szakszerű segítségnyújtás, tanácsadás vagy tájékoztatás céljából. A készenléti ügyelet telefonszáma: (06 70) 455-1776, ami munkanapokon 18 órától reggel 8 óráig, hétvégén és ünnepnapokon 0-24 óráig hívható.

Amennyiben kiskorú gyermeket vagy kiskorú gyermekkel hajléktalan családot lát/talál valahol
a kerület területén, akkor hívja a Család- és Gyermekjóléti Központot a (06 1) 225-7956-os
számon!

Címlap