Adatbejelentés (adóbevallás) és bejelentési, változás-bejelentési kötelezettség

Megosztás

A kivetéses adók esetében (építményadó, a magánszemély kommunális adója) adózónak az elmúlt években alkalmazott bevallás helyett adatbejelentést kell tennie, s az alapján történik az adókötelezettség határozattal való megállapítása.

Bevallást kizárólag önadózás vonatkozásában kell tenni (idegenforgalmi adó, talajterhelési díj), amikor adózó, vagy adófizetésre kötelezett állapítja meg az adó alapját, annak összegét, illetve a kedvezményeket, mentességeket.

Adatbejelentés (adóbevallás)

A tárgyi- és az alanyi adómentesség elhatárolása:

A tárgyi adómentesség azt jelenti, hogy akiket jogszabály ilyen mentességben részesít, rájuk nem terjed ki a jogszabály hatálya. Nekik ennek megfelelően - egy kivétellel - adatbejelentést, bevallást sem kell tenniük.

A Htv. alapján ilyen az állam, a helyi önkormányzat, a nemzetiségi önkormányzat, a költségvetési szerv, az állam által alapított vagyonkezelő alapítvány fenntartásában álló közhasznú szervezetként működő felsőoktatási intézmény, az egyházi jogi személy, a Nemzeti Eszközkezelő Zrt., a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., az Államadósság Kezelő Központ Zrt., a büntetés-végrehajtásért felelős miniszter felügyelete alá tartozó büntetés-végrehajtási gazdálkodó szervezet, valamint a helyi iparűzési adó vonatkozásában az MNB, az Országos Betétbiztosítási Alap és a Szanálási Alap.

A fent említett kivétel, mely esetben e szervezeteknek bevallást kell tenni, az idegenforgalmi adóra vonatkozik, mivel abban az esetben adóbeszedésre kötelezettként vannak jelen a jogviszonyban, vagyis a szállást igénybevevők által megfizetett adót – mint közvetítők – vallják be és fizetik meg.

A helyi adórendelet alapján a magánszemélynek nem kell építményadó adatbejelentést tennie a lakása (lakóháza) után, mert az kommunális adófizetési kötelezettség hatálya alá tartozik. (Ők magánszemély kommunális adójára vonatkozó adat-bejelentést tesznek.)

Akik alanyi adómentességben részesülnek (pl. közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezők, lakásfenntartási támogatásban részesülők) csak az adó megfizetése alól mentesülnek, adatbejelentési kötelezettségük az Art. 141. § (5) bekezdése alapján fennáll; az adóhatóság a fizetendő adóról, az adófizetés módjáról és idejéről, továbbá - ha törvény előírja – az adóalapról, az adómentességről vagy adókedvezményről az adatbejelentés, bevallás adatai alapján határoz.

Így aki bevallási, adatbejelentési, változás-bejelentési kötelezettségét nem, hibásan vagy hiányosan teljesíti, az Art. 220-221. §-a alapján a hiánypótlásra felhívás kötelező alkalmazását követően tételesen meghatározott összegű, tehát a korábbi évek gyakorlatától eltérően nem mérlegelési jogkörben megállapított mulasztási bírsággal sújtható.

A feltételes alanyi adómentesség: valamennyi helyi adó alól mentes az egyesület, az alapítvány, a közszolgáltató szervezet, a köztestület, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíj-pénztár és – kizárólag a helyi iparűzési adó alól – a közhasznú, kiemelkedően közhasznú szervezetnek minősülő nonprofit gazdasági társaság.

E mentesség abban az adóévben illeti meg az adóalanyt, amelyet megelőző adóévben folytatott vállalkozási tevékenységéből származó jövedelme (nyeresége) után sem bel-, sem külföldön adófizetési kötelezettsége nem keletkezett.

Építmény-, illetve telekadó esetén még az is további feltétel, hogy a mentesség azon épület, épületrész, telek után jár, melyet az ingatlan-nyilvántartásban tulajdonosként, vagy a magyar állam tulajdonában álló ingatlanon fennálló vagyoni értékű jog jogosítottjaként bejegyzett adóalany kizárólag a létesítő okiratban meghatározott alaptevékenysége, főtevékenysége kifejtésére használ. (E feltételek meglétéről adóalanynak az adóév ötödik hónapjának utolsó napjáig írásban kell nyilatkoznia, amely adatbejelentésnek minősül.)

A bejelentési, változás-bejelentési kötelezettség

Az Art. 18.§-a alapján az adózó az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adó esetén az adókötelezettség keletkezését, annak bekövetkezésétől számított 15 napon belül - erre rendszeresített nyomtatványon - jelenti be az önkormányzati adóhatósághoz.

Ehhez hasonló szabályozás szerepel az Art. 2. melléklet II./A/4. pontjában, amely az adókötelezettség keletkezésére vonatkozó bejelentést kiegészíti a változás bejelentési kötelezettséggel. Az adózónak az építményadóról, (a telekadóról), a magánszemély kommunális adójáról az adókötelezettség keletkezését, illetve változását követő 15 napon belül kell adatbejelentést teljesíteni. Újabb adatbejelentést mindaddig nem kell benyújtani, amíg adózó körülményeiben, vagy az adó tárgyában nem következik be adókötelezettséget érintő változás.

Adózónak minden olyan adatot, tényt vagy egyéb körülményt be kell jelentenie, amely az adófizetési kötelezettségével kapcsolatban van, vagyis azt módosítja, megszünteti. A gépjárműadó esetében a központi nyilvántartásból történő adatszolgáltatás miatt az adásvétel tényét a járási/kerületi Kormányhivatalban (Okmányirodában) kell bejelenteni, s az adóztatáshoz szükséges adatokat a Közlekedési Hatóság e nyilvántartás adatai alapján közli az adóhatósággal. Ezen kívül viszont be kell jelenteni minden olyan egyéb, gépjárműadóra vonatkozó körülményt, amely befolyásolja az adófizetési kötelezettséget, mint pl. adómentességre, adókedvezményre való jogosultság, gépjármű eltulajdonítás. (Erre szolgáló nyomtatvány a honlapon megtalálható.)

A többi adónem tekintetében más hatóságot adatszolgáltatási kötelezettség nem terhel. Ebből következik, hogy ingatlan adásvétele, valamint minden más, építmény adóztatásra kiható jogi tény esetén (pl. haszonélvezeti jog) nem elegendő azt az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni, hanem adózónak egyben kötelessége bejelenteni az adóhatóságnak; pl. adásvételi szerződés megküldésével vagy változás-bejelentési nyomtatvány benyújtásával, mely letölthető az Önkormányzat honlapjáról.

A hatósági (adókivetési) eljárás lefolytatása:

Az önkormányzati adóhatóság az adatbejelentés adatai alapján (amelyet adózó, vagy az adó megfizetésére kötelezett személy nyújt be) kivetéssel állapítja meg a fizetendő adót, az adófizetés módját, idejét, az adómentességet illetve az adókedvezményt az alábbi adónemek tekintetében:

- az építményadó,

- a magánszemély kommunális adója,

- a gépjárműadó.

Az adat-bejelentési nyomtatványok azonban néhány esetben hiányosak (pl. nincs feltüntetve az adótárgy alapterülete, vagy megszerzésének időpontja) vagy valótlan adatot tartalmaznak (pl. adózó 60 m2 alapterületű lakást jelent be, miközben az ingatlan-nyilvántartásban ennél nagyobb alapterületet szerepel).

Art. 141. § (6)-(7) bekezdései alapján: ha az adózó adatbejelentése, bejelentése, bevallása hiányos, valótlan vagy téves adatokat tartalmaz,

a) az adóhatóság legfeljebb tizenöt napos határidő tűzésével az adózót hiánypótlásra hívja fel és a hiánypótlásra figyelemmel állapítja meg az adót, vagy

b) helyi adó esetében a (7) bekezdésben foglaltak szerint jár el, mely alapján az adóhatóság az adót a közhiteles nyilvántartások (pl. ingatlan-nyilvántartás), vagy az építésügyi hatóság adatszolgáltatásából tudomására jutó adatok alapulvételével is megállapíthatja, amennyiben az adatok alapján a tényállás tisztázott.

A b) pont alapján történt adókivetés a továbbiakban sem mentesíti adózót az adat-bejelentési kötelezettsége alól. Amennyiben ezt nem teljesíti, az Art. 221. §-a alapján mulasztási bírság kiszabásának van helye.

Ha a bevallás alapján megtörtént az adókivetés, adózónak biztosított a jog, hogy adatbejelentését az adó-megállapításhoz való jog elévüléséig módosítsa.

Az adóhatóság ezt adóellenőrzés útján teheti meg, szintén az adó-megállapításához való jog elévüléséig, amennyiben adózó adat-bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, vagy adóhatóság az adatbejelentés adataitól eltérő tényállást állapít meg. (Öt éves elévülési szabály: pl. 2020-ban a 2015. adóév még ellenőrizhető, de a 2014. évi, illetve az azt megelőző időszak már nem.)

Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja): 

Az adóhatóság írásban, az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben (a továbbiakban: Eüsztv.) meghatározott elektronikus úton (a továbbiakban együtt: írásban) vagy személyesen, írásbelinek nem minősülő elektronikus úton (a továbbiakban együtt: szóban) tart kapcsolatot az adózóval és az eljárásban résztvevőkkel.

Az önkormányzattal, mint elektronikus ügyintézést biztosító szervvel

a) a gazdálkodó szervezet a cégkapun,

b) egyéni vállalkozó a KÜNY tárhelye útján tart kapcsolatot.

Az elektronikus ügyintézésre nem kötelezettek továbbra is jogosultak a hagyományos, papír alapon történő kapcsolattartásra, de amennyiben rendelkeznek megfelelő tárhellyel és azonosítási szolgáltatással, ezt - választásuk szerint - elektronikus úton is megtehetik.

Adózó részéről az elektronikus kapcsolattartás igénybevétele az alábbi módokon történhet:

a) Az ASP szakrendszer elektronikus ügyintézési felületén keresztül, vagy

b) elektronikus űrlappal nem támogatott ügytípusok esetén az általános célú kérelem űrlap, más néven e-papír szolgáltatás igénybevételével, egy szabad szöveges beadvány előterjesztésével, amelyhez csatolmányként egyéb iratok, igazolások mellékelhetők. (Értelemszerűen az e-papír szolgáltatás csak másodlagos, akkor alkalmazható, ha az ASP ELÜGY felületen nem található a kérelem előterjesztéséhez szükséges nyomtatvány.)

 

Ügyfélfogadás: 1023 Budapest, Margit u. 2-4.

Adóügyi Igazgatóság ügyfélfogadási rendje
Hétfő8:00 – 18:00
Kedd8:00 – 16:00
Szerda8:00 – 16:30
Csütörtök8:00 – 16:00
Péntek8:00 – 12:00

Eljárási illetékek, fizetési kötelezettségek: 

Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 33. § (2) bekezdés 23. pontja alapján az adókivetési eljárás illetékmentes.

Ügyintézési határidő: 

Az adókivetésre irányuló eljárás hivatalból induló eljárásnak minősül, így az ügyintézési határidő az első eljárási cselekmény megkezdésének a napján kezdődik. (Pl. adatbejelentés beérkezését követően hiánypótlásra felhívás kibocsátása.) Az ügyintézési határidőbe nem számít bele a hiánypótlásra és a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő.

Jogorvoslati lehetőség: 

Az adókötelezettséget megállapító határozattal szemben a jogorvoslathoz való jog az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény VI. fejezetében szabályozottak szerint biztosított.

Fellebbezés esetén csatolni kell a fellebbezést alátámasztó bizonyítékokat, valamint a fellebbezőt illetékfizetési kötelezettség terheli.

Vonatkozó jogszabályok: 
  • - az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény
  • - az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény
  • - az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
  • - az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény
Ügyfél jogai, kötelezettségei: 

Adózó jogosult:

- adózásra vonatkozó iratok megismerésére (iratbetekintés);

- ellenőrzési cselekményeknél, helyszíni szemlénél jelen lenni;

- elektronikus úton történő kapcsolattartásra;

- igazolási kérelem előterjesztésére;

- eljárás során nyilatkozatot tenni, vagy a nyilatkozattételt megtagadni;

- megfelelő képviseletről gondoskodni;

- kézbesítési vélelem megdöntése iránt kérelmet előterjeszteni;

- fellebbezési és felügyeleti intézkedés iránti kérelmet előterjeszteni;

Adózó köteles:

- az adó megállapítása, megfizetése érdekében adatbejelentésre, nyilatkozattételre, önadózás esetén adó-megállapításra, bevallásra, adatszolgáltatásra;

- adókötelezettségét érintő változásról annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül az előírt nyomtatványon változás-bejelentést tenni;

- ellenőrzés során az adóhatósággal együttműködni, az ellenőrzés feltételeit a helyszíni ellenőrzés alkalmával biztosítani;

- adókedvezmény vagy adómentesség igénybevétele esetén azt okirattal, vagy más megfelelő módon bizonyítani;

- elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adózó az e-ügyintézésre;

Szervezeti egység: 
Adóügyi Igazgatóság – Adókivetési, Fizetéskönnyítési Osztály
Élethelyzet: 
Adóügyek

Ügyintézés