A magánszemély kommunális adójára vonatkozó adatbejelentés

Megosztás

A kommunális jellegű adók egyik fajtája a magánszemély kommunális adója, melyet a helyi adódókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) valamint a helyi adórendelet szabályoz.

A helyi adórendelet az építményadó fizetés alól tárgyi mentességet biztosít a magánszemély tulajdonában álló lakásra (lakóházra), és ezeket az adótárgyakat a magánszemély kommunális adójának hatálya alá vonja. Ennek az adónemnek az alanya kizárólag az önkormányzat illetékességi területén lakással (lakóházzal) rendelkező magánszemély, valamint a Htv. alapján az a magánszemély is, aki nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával rendelkezik. Ha e jogviszony alanyai bérlőtársak, akkor az általuk írásban megkötött és az adóhatósághoz benyújtott megállapodásban megjelölt magánszemély az adó alanya. Ennek hiányában a bérlőtársak egyenlő arányban adóalanyok.

Az adó alanyára vonatkozó egyéb szabályok, valamint az adókötelezettség keletkezésének és megszűnésének szabályai teljes egészében azonosak az építményadó adatbejelentésénél írottakkal.

A Htv. külön szabályozza a lakás bérleti jogára vonatkozó adókötelezettség keletkezését, illetve megszűnését. Eszerint az adókötelezettség a lakásbérleti jogviszony létrejöttét követő év első napján keletkezik és a jogviszony megszűnése évének utolsó napján szűnik meg. Lakásbérleti jogviszony év első felében történő megszűnése esetén a II. félévre vonatkozó adókötelezettség is megszűnik.

Adómentességek

A kommunális adó esetén csak alanyi adómentesség létezik, vagyis arra csak a Htv-ben, illetve a helyi adórendeletben meghatározott feltételek fennállta esetén jogosult az adózó.

A helyi adórendelet alapján mentes az adó alól:

  • aki aktív korúak ellátásában részesül,*
  • aki, illetve akinek házastársa kiskorú gyermeke után rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt kap,*
  • az a látási fogyatékos személy, aki vakok személyi járadékában, vagy fogyatékossági támogatásban részesül,
  • aki hadigondozottak ellátási formáiban részesül,
  • aki lakásfenntartási támogatásban részesül,*
  • aki közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezik,*
  • a 65. életévét betöltött adóalany,
  • akinek Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete alapján rendszeres (évente legalább hat hónap időtartamban) pénzbeli és természetbeni támogatás kerül megállapításra.*

A *-gal jelölt esetekben adózónak a mentességre való jogosultságot évente – az arra szolgáló okirattal, vagy annak másolatával – igazolnia kell.

A szociális igazgatásról és egyes szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelet alapján biztosított rendszeres pénzbeli és természetbeni támogatások – melyek alapján adózók adómentességben részesülhetnek - jelenleg az alábbiak:

  • lakhatási támogatás;
  • hátralékkezelési támogatás;
  • gyógyszertámogatás (rendszeres fajtája);
  • betegápolási támogatás;
  • létfenntartási támogatás (tervezett formája)
  • keresetpótló támogatás;
  • gyermeknevelési támogatás;

Emellett - a Htv. rendelkezései alapján – mentes az adó alól a szükséglakás.

Az adó mértéke

Az adó mértékét a helyi adórendelet differenciáltan szabályozza az alábbiak szerint:

Ha a lakás (lakásbérlemény) kiegészítő helyiségek nélküli hasznos alapterülete

  1. nem haladja meg a 80 m2-t: 9.000 forint/év,
  2. nagyobb, mint 80 m2, de nem haladja meg a 100 m2-t: 16.000 forint/év,
  3. nagyobb, mint 100 m2: 25.000 forint/év.

Fontos: adómentesség nem illeti meg az adóalanyt, ha lakását albérletként vagy ágybérletként hasznosítja.

Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja): 

Adózónak a magánszemély kommunális adójára vonatkozó adatbejelentését az adókötelezettség keletkezését követő tizenöt napon belül kell teljesítenie. (Az ingatlan megszerzését követő év január 15. napjáig.)

Az adóhatóság írásban, az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben (a továbbiakban: Eüsztv.) meghatározott elektronikus úton (a továbbiakban együtt: írásban) vagy személyesen, írásbelinek nem minősülő elektronikus úton (a továbbiakban együtt: szóban) tart kapcsolatot az adózóval és az eljárásban résztvevőkkel.

Az önkormányzattal, mint elektronikus ügyintézést biztosító szervvel

a) a gazdálkodó szervezet a cégkapun,

b) egyéni vállalkozó a KÜNY tárhelye útján tart kapcsolatot.

Az elektronikus ügyintézésre nem kötelezettek továbbra is jogosultak a hagyományos, papír alapon történő kapcsolattartásra, de amennyiben rendelkeznek megfelelő tárhellyel és azonosítási szolgáltatással, ezt - választásuk szerint - elektronikus úton is megtehetik.

Adózó részéről az elektronikus kapcsolattartás igénybevétele az alábbi módokon történhet:

a) Az ASP szakrendszer elektronikus ügyintézési felületén keresztül, vagy

b) elektronikus űrlappal nem támogatott ügytípusok esetén az általános célú kérelem űrlap, más néven e-papír szolgáltatás igénybevételével, egy szabad szöveges beadvány előterjesztésével, amelyhez csatolmányként egyéb iratok, igazolások mellékelhetők. (Értelemszerűen az e-papír szolgáltatás csak másodlagos, akkor alkalmazható, ha az ASP ELÜGY felületen nem található a kérelem előterjesztéséhez szükséges nyomtatvány.)

 

Ügyfélfogadás: 1023 Budapest, Margit u. 2-4.

Adóügyi Igazgatóság ügyfélfogadási rendje
Hétfő8:00 – 18:00
Kedd8:00 – 16:00
Szerda8:00 – 16:30
Csütörtök8:00 – 16:00
Péntek8:00 – 12:00
Kérelemhez csatolandó dokumentumok: 

Az adatbejelentés benyújtását követően az abban szereplő adatok adó-nyilvántartásban való rögzítése után az önkormányzati adóhatóság kivetéssel, határozatban állapítja meg a fizetendő adót, az adófizetés módját illetve idejét.

Az adatbejelentést kizárólag az erre a célra rendszeresített nyomtatvány kitöltésével lehet benyújtani, mely az önkormányzat honlapjáról letölthető.

Mellékletként csatolni kell:

meghatalmazást (amennyiben nem az adózó jár el személyesen)

Eljárási illetékek, fizetési kötelezettségek: 

Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 1-2. mellékletei alapján az adóüggyel kapcsolatos eljárás (jelen esetben adatbejelentés) illetékmentes.

Ügyintézési határidő: 

Az adókivetésre irányuló eljárás hivatalból induló eljárásnak minősül, így az ügyintézési határidő az első eljárási cselekmény megkezdésének a napján kezdődik. (Pl. adatbejelentés beérkezését követően hiánypótlásra felhívás kibocsátása, vagy ha arra nincs szükség, az adókivetői határozat döntésre való előkészítésének a napja.) Az ügyintézési határidőbe nem számít bele a hiánypótlásra és a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő.

Jogorvoslati lehetőség: 

Az adókötelezettséget megállapító határozattal szemben a jogorvoslathoz való jog az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény VI. fejezetében szabályozottak szerint biztosított.

Fellebbezés esetén csatolni kell a fellebbezést alátámasztó bizonyítékokat, valamint a fellebbezőt illetékfizetési kötelezettség terheli.

Vonatkozó jogszabályok: 
  • - a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény,
  • - Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 57/1996.(XII.23.) rendelete az építményadóról és a magánszemély kommunális adójáról,
  • - az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény,
  • - adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény,
  • - az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény,
  • az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény
Ügyfél jogai, kötelezettségei: 

Adózó jogosult:

- adózásra vonatkozó iratok megismerésére (iratbetekintés);

- ellenőrzési cselekményeknél, helyszíni szemlénél jelen lenni;

- elektronikus úton történő kapcsolattartásra;

- igazolási kérelem előterjesztésére;

- eljárás során nyilatkozatot tenni, vagy a nyilatkozattételt megtagadni;

- megfelelő képviseletről gondoskodni;

- kézbesítési vélelem megdöntése iránt kérelmet előterjeszteni;

- fellebbezési és felügyeleti intézkedés iránti kérelmet előterjeszteni;

Adózó köteles:

- az adó megállapítása, megfizetése érdekében adatbejelentésre, nyilatkozattételre, önadózás esetén adó-megállapításra, bevallásra, adatszolgáltatásra;

- adókötelezettségét érintő változásról annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül az előírt nyomtatványon változás-bejelentést tenni;

- ellenőrzés során az adóhatósággal együttműködni, az ellenőrzés feltételeit a helyszíni ellenőrzés alkalmával biztosítani;

- adókedvezmény vagy adómentesség igénybevétele esetén azt okirattal, vagy más megfelelő módon bizonyítani;

elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adózó az e-ügyintézésre

Szervezeti egység: 
Adóügyi Igazgatóság – Adókivetési, Fizetéskönnyítési Osztály
Élethelyzet: 
Adóügyek

Ügyintézés