Helyiségek bérbeadása

Megosztás

Az Önkormányzat tulajdonában álló üres nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadása:

Az Önkormányzat elsődlegesen bérbeadás útján kívánja hasznosítani a tulajdonát képező, nem lakás céljára szolgáló helyiségeket.

A helyiségek bérbeadásáról az Önkormányzat vagyonáról és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jog gyakorlásáról, továbbá az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek elidegenítésének szabályairól, bérbeadásának feltételeiről szóló 34/2004.(X.13.) önkormányzati rendelet (Vagyonrendelet) 40. § (1) bekezdésének c) pontja alapján az Önkormányzat Gazdasági és Tulajdonosi Bizottsága (GTB) határozattal dönt.

Amennyiben a kerületben bérelhető helyiséget keres, úgy az erre irányuló megkeresésben kérjük írásban megjelölni az ingatlanban folytatni kívánt tevékenységet és a helyiség paramétereit (alapterületi igény tól-ig négyzetméterben meghatározva, a kerületen és a társasházon belüli elhelyezkedés (lehet-e alagsori, szuterén helyiség), közművesítés, esetleges egyéb kritériumok), valamint elérhetőségét (név, telefonszám, e-mail cím). A legyűjtés eredményéről az érdeklődőt a megadott e-mail címen tájékoztatjuk.

A bérbevételi eljárás menete:

  • A helyiségek kiajánlását követően az érdeklődőnek lehetősége van arra, hogy azok belső állapotáról, felosztásáról személyesen meggyőződjön a helyszínen, melyhez szükséges, hogy a megtekinteni kívánt helyiségek címének megadásával megtekintési kérelemmel éljen.
  • Amennyiben a helyiség vagy a helyiségek megtekintését követően valamelyikre bérbevételi kérelmet kíván benyújtani az érdeklődő, akkor azt a Kérelem önkormányzati tulajdonú, nem lakás céljára szolgáló helyiség bérbevételére megnevezésű nyomtatvány kitöltésével és benyújtásával teheti meg.

Amennyiben az érdeklődő által folytatni kívánt tevékenység nem felel meg a bérbe venni kívánt helyiség ingatlan-nyilvántartási megnevezésének, akkor ebben az esetben szükséges az ingatlan rendeltetési módjának megváltoztatása, ami a településkép védelméről szóló 45/2017.(XII.20.) önkormányzati rendelet szerinti településképi bejelentési eljáráshoz kötött. Az eljárást az Épített Környezetért Felelős Igazgatóság Településképvédelmi Osztálya folytatja le. A bérbevételi kérelemhez csatolni kell a településképi bejelentési eljárás során hozott, a folytatni kívánt tevékenység gyakorlásához szükséges rendeltetésmód változtatást tudomásul vevő határozatot.

  • Nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadás útján történő hasznosítása esetében a bérleti díj megállapítására minden esetben piaci alapon kerül sor. A helyiség bérleti díjáról a GTB dönt a bérbeadással egyidejűleg az Önkormányzat által felkért ingatlanforgalmi szakértő által elkészített szakvélemény alapján, aki a Képviselő-testület 703-706/2004.(XII.16.) határozatai és az abban részletezett induló m2 ár, illetve számítási képlet és módosító tényezők alapján, a piaci viszonyokat is figyelembe véve határozza meg a bérleti díj havi összegét.
  • A kérelmező a bérbeadásról szóló határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül köthet bérleti szerződést (jogvesztő határidő)

Bérleti szerződéssel kapcsolatos általános információk:

  • Az Önkormányzat határozatlan időtartamra köt bérleti szerződést.
  • A bérleti díj összegén felül a helyiség használatával együtt járó egyéb költségek - pl. közös költség, vízdíj, szemétszállítási díj, fűtési díj - viselése a bérleti jogviszony létrejöttével ugyancsak a bérlő kötelezettsége.
  • Helyiségbérleti szerződés megkötésének feltétele, hogy a bérlő a szerződés aláírásáig három havi bérleti díjnak megfelelő mértékű összeget fizessen meg bérbeadó részére (óvadék), amely összeg nem vagy késedelmes fizetés, károkozás esetén a bérbeadó által szabadon felhasználható. A helyiségbérleti jogviszony megszűnésekor az óvadék a bérlő és a bérbeadó közötti elszámolást követően visszajár. A bérbeadó az óvadék összege után kamatot nem fizet.
  • A bérlő által a bérleményben folytatni kívánt tevékenység kialakításához szükséges átalakítás, felújítás - külső, belső egyaránt - a bérlő kizárólagos költségére történhet, azonban szükséges hozzá a bérbeadó előzetes hozzájárulása és az, hogy a tulajdonosi hozzájárulás megadását követően a felek között az ingatlanra vonatkozóan ún. felújítási megállapodás is aláírásra kerüljön. A felújítás tárgyában a bérlő részéről kérelem benyújtására, majd tulajdonosi hozzájárulás beszerzésére a bérleti szerződés megkötését és a bérleti jogviszony kezdetét követően kerülhet sor.
  • A rendeltetésmód változtatáshoz, a felújításhoz, átalakításhoz és a működéshez szükséges engedélyek, hozzájárulások – ideértve a Társasház hozzájárulását is – beszerzése a bérlő feladata és kötelezettsége.
Ki jogosult az eljárásra: 

Bérbevételi kérelmet bárki benyújthat.

Csak annak a természetes vagy jogi személynek lehet önkormányzati helyiséget bérbe adni, akinek az önkormányzattal szemben adó- vagy bérleti díj hátraléka nem áll fenn, ezt a bérleti szerződés megkötésekor igazolni kell.

Továbbá önkormányzati helyiség csak természetes személynek vagy annak adható bérbe, aki a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3.§ (1) bekezdésének 1. pontja alapján átlátható szervezetnek minősül.

Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja): 

A kérelem benyújtható a Budapest II. Kerületi Polgármesteri Hivatal Központi Ügyfélszolgálatán, annak nyitvatartási rendje szerint. (1023 Budapest, Margit utca 2-4.).

Postai úton az alábbi címre küldhető: Budapest 23, Pf.: 21. 1277.

Kérelemhez csatolandó dokumentumok: 

A fent leírt esetben a bérbevételi kérelemhez csatolni kell a településképi bejelentési eljárás során hozott, a folytatni kívánt tevékenység gyakorlásához szükséges rendeltetésmód változtatást tudomásul vevő határozatot.

Jogorvoslati lehetőség: 

Jogorvoslati lehetőség nincs.

Vonatkozó jogszabályok: 
  • 1993. évi LXXVIII. törvény A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról
  • 2011. évi CXCVI. törvény A nemzeti vagyonról
  • 34/2004.(X.13.) önkormányzati rendelet Az Önkormányzat vagyonáról és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jog gyakorlásáról, továbbá az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek elidegenítésének szabályairól, bérbeadásának feltételeiről
Ügyfél jogai, kötelezettségei: 

Joga, hogy

- kérelmet nyújtson be,

- kérelmét a döntésig módosítsa, visszavonja,

- önmaga helyett meghatalmazottja járjon el,

- saját ügye irataiba betekintsen,

- nyilatkozatot tegyen, jegyzőkönyv felvételét kérje.

Kötelezettsége a(z)

- együttműködés, jóhiszemű közreműködés,

- adatszolgáltatás,

- hiánypótlásnak eleget tenni.

Szervezeti egység: 
Gazdasági Igazgatóság - Vagyonhasznosítási és Ingatlan-nyilvántartási Osztály
Élethelyzet: 
Vagyonhasznosítási és Ingatlannyilvántartási ügyek

Ügyintézés