Anyakönyvi kivonat, hatósági bizonyítvány kiállítása már korábban anyakönyvezett eseményről

Megosztás

Az anyakönyvi eseményekről anyakönyvi kivonat másodlatot, illetve az anyakönyvben lévő olyan adatokról melyeket az anyakönyvi kivonat nem tartalmaz, de az anyakönyvben szerepelnek – pl. vallás, nemesi címek, rangok, az anyakönyvi esemény időpontjában meglévő és az anyakönyvbe bejegyzett lakcím, foglalkozás - hatósági bizonyítvány kiadását lehet kérni.

A papír alapú anyakönyvbe bejegyzett, de az elektronikus anyakönyvbe be nem jegyezhető adatról kért hatósági bizonyítvány kiállítására csak a nyilvántartó (az anyakönyvi esemény helye szerinti) anyakönyvvezető illetékes.

Ki jogosult az eljárásra: 

Az ügyfél vagy annak törvényes képviselője; meghatalmazott; aki az okmány kiadásához fűződő jogos érdekét valószínűsíti.

Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja): 

Személyesen vagy postai úton.

Ügyintézés helye:1024 Budapest, Mechwart liget 1. földszint

Kivonatkérelmet az aulában elhelyezett gyűjtőládába lehet elhelyezni, amelyre a kivonat kizárólag postai úton kerül kézbesítésre.

A kérelem benyújtható az E-önkormányzat portálon közzétett elektronikus űrlapok útján: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap

Kérelemhez csatolandó dokumentumok: 
  • a kérelemnek tartalmaznia kell az anyakönyvi esemény beazonosítására alkalmas adatokat: név, anyja neve, anyakönyvi esemény megnevezése (születés, házasság, haláleset) anyakönyvi esemény időpontja
  • meghatalmazás
  • hatósági bizonyítvány esetén: meg kell jelölni a felhasználás célját, valamint azt, hogy melyik anyakönyvi bejegyzésből kérik
Eljárási illetékek, fizetési kötelezettségek: 

Az anyakönyvi kivonat és a  hatósági bizonyítvány kiállítása illetékmentes.

Ügyintézési határidő: 

A 2014. július 1. előtti anyakönyvi eseményeket az anyakönyvi esemény helye szerinti anyakönyv tartja nyilván. Ha a kivonatot nem az eseményt nyilvántartó kerületben, településen szeretné az ügyfél kikérni, akkor a kérelmet befogadó anyakönyvvezető megkeresi a nyilvántartó anyakönyvvezetőt és kéri az anyakönyvi esemény rögzítését. A megkeresett nyilvántartó anyakönyvvezető a papír alapú anyakönyvi bejegyzés adatainak az elektronikus anyakönyvbe történő bejegyzéséről az értesítéstől számított százhúsz napon belül gondoskodik, és erről értesíti a megkeresőt. Az értesítést követően az anyakönyvvezető postázza a kivonatot. 

Amennyiben a megkért anyakönyvi kivonat alapját képző esemény a II. kerület területén történt, vagy az elektronikus anyakönyv az eseményt már tartalmazza, a kivonatot a anyakönyvvezető postázza.

Jogorvoslati lehetőség: 

Az anyakönyvi eljárásban nincs helye fellebbezésnek.

Vonatkozó jogszabályok: 
  • Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
  • 429/2017. (XII.20.) Korm. rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól
  • Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény
Ügyfél jogai, kötelezettségei: 

Az ügyfél joga, hogy

  • kérelmet nyújtson be,
  • kérelmével a tárgyában hozott döntés véglegessé válásáig rendelkezzen, a kérelmet visszavonja,
  • ügyében személyesen eljárjon, vagy - ha törvény nem írja elő az ügyfél személyes eljárását - helyette törvényes képviselője, vagy az általa, illetve törvényes képviselője által meghatalmazott személy, továbbá az ügyfél és képviselője együtt járjon el,
  • az eljárás bármely szakaszában és annak befejezését követően is betekinthet az eljárás során keletkezett iratba, azokról a jogosult másolatot, kivonatot készíthet vagy – kormányrendeletben meghatározott költségtérítés ellenében – másolatot kérhet,
  • az eljárás során bármikor nyilatkozatot, észrevételt tegyen, jegyzőkönyv felvételét kérje,
  • bizonyítási eljárást indítványozzon,
  • igazolási kérelmet terjesszen elő,
  • jogorvoslattal éljen,
  • az eljárás során jogairól és kötelezettségeiről tájékoztatást kapjon.

Az ügyfél kötelessége, hogy

  • az idézésnek eleget tegyen,
  • a hiánypótlási felhívásnak eleget tegyen,
  • az eljárás során jóhiszeműen járjon el,
  • az eljárás során együttműködjön a hatósággal, a többi résztvevővel.
Szervezeti egység: 
Hatósági Igazgatáság - Igazgatási Osztály
Élethelyzet: 
Anyakönyvi ügyek

Ügyintézés