Haláleset anyakönyvezése

Megosztás

A halálesetet anyakönyvezés végett az anyakönyvi esemény helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél be kell jelenteni. A bejelentéssel egyidejűleg a bejelentő közli és igazolja mindazokat az adatokat, amelyek az anyakönyvezéshez szükségesek.

Ki jogosult az eljárásra: 

Az intézetben történt halálesetet az intézet vezetője jelenti be.

Az intézeten kívül halálesetet az elhalttal egy lakásban élő vagy az elhalt hozzátartozója, illetőleg az jelenti be, aki a halálesetről tudomást szerzett.

Hivatalból kell anyakönyvezni a születést és a halálesetet, ha bejelentésre kötelezett nincs vagy a kötelezett a bejelentést elmulasztotta. Ilyen esetben az anyakönyvvezető gondoskodik a szükséges adatok beszerzéséről.

Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja): 

Személyesen.

Ügyintézés helye:1024 Budapest, Mechwart liget 1.

A II. kerület területén történt még nem anyakönyvezett haláleset ügyében az ügyfélfogadás:

hétfő: 8.00 – 12.00 és 13.30 – 18.00 sorszám szerint

kedd: 8.00 – 12.00 sorszám szerint
szerda: 8.00 – 12.00 – 12.30 – 16.30 sorszám szerint
csütörtök: 8.00 – 12.00 sorszám szerint
péntek: 8.00 – 11.00 csak a temetési engedély kiadása

Kérelemhez csatolandó dokumentumok: 
  • kórházban történt haláleset esetén a kórház által kiállított halott vizsgálati bizonyítvány és halálozási lap
  • lakáson történt halálozás esetén a halál tényét megállapító orvos által kiállított halott vizsgálati bizonyítvány. (Ilyen esetben a halálozási lapot az anyakönyvezető tölti ki.)
  • hamvasztásos temetés esetén a Tisztiorvosi Szolgálat engedélye (Az engedélyezés a halott vizsgálati bizonyítvány lebélyegzésével történik.)
  • az elhalt személy személyi iratai:

- személyi igazolvány

- 2000. január 1. után megváltozott lakóhely esetében az elhalt lakcímkártyája
- érvényes magyar útlevele
- 2001. január 1. után kiállított vezetői engedélye
- születési anyakönyvi kivonata
- családi állapotát igazoló okirata

Családi állapotot igazoló okirat lehet:

  • ha az elhalt házas családi állapotú, a házassági anyakönyvi kivonata
  • ha az elhalt elvált családi állapotú, a házasságát felbontó jogerős bírósági ítélet vagy a záradékolt házassági anyakönyvi kivonat
  • ha özvegy családi állapotú, az elhalt házastársának halotti anyakönyvi kivonata vagy a záradékolt házassági anyakönyvi kivonat
  • a volt házastársat holtnak nyilvánító, illetőleg halálának tényét megállapító jogerős bírósági határozat
  • a volt bejegyzett élettárs halálát halotti vagy a bejegyzett élettárs halálát megjegyzésként tartalmazó kivonat a bejegyzett élettársi kapcsolatok anyakönyvéből
  • a volt bejegyzett élettársat holtnak nyilvánító, illetőleg halálának tényét megállapító jogerős bírósági határozat
  • a bejegyzett élettársi kapcsolat megszüntetését elrendelő jogerős közjegyzői végzés, vagy a bejegyzett élettársi kapcsolat felbontását vagy érvénytelenné nyilvánítását elrendelő jogerős bírósági vagy hatósági határozat, vagy az e tényt tartalmazó bejegyzett élettársi kapcsolatok anyakönyvéből kiállított anyakönyvi okirat

Ha a haláleset bejelentésével összefüggésben az anyakönyvezéshez szükséges adatok az anyakönyvezés elhalasztását követően sem válnak ismertté, a rendőrség feladat- és hatáskörrel rendelkező szervének értesítése alapján az ismeretlen holttest anyakönyvezésének szabályait kell alkalmazni.


A hagyatéki értesítést az anyakönyvezető küldi meg az elhunyt lakóhelye szerint illetékes Polgármesteri Hivatal hagyatéki ügyintézőjéhez. Ha az elhunyt nyugdíjas volt, a hozzátartozónak értesítenie kell a nyugdíjfolyósító intézetet. Az elhalt adószáma szükséges a hagyatéki eljáráshoz, ezért azt csak a hagyatéki eljárás lezárulta után szükséges leadni az elhalt lakóhelye szerint illetékes NAV kirendeltségéhez.

Eljárási illetékek, fizetési kötelezettségek: 

Illetékmentes.

Ügyintézési határidő: 

Azonnal.

Kivétel:

Ha a haláleset bejelentése az anyakönyvezéshez szükséges adatokat nem tartalmazza, vagy azokat - az anyakönyvvezető által beszerzendő adatok, okiratok kivételével - nem igazolták, az anyakönyvvezető a hiányzó adatok beszerzése iránt intézkedik.

Ha az elhalt korábbi anyakönyvi eseményei még nem kerültek bejegyzésre az elektronikus anyakönyvbe, a halálesetet bejegyző anyakönyvvezető az elhalt születési, házassági vagy bejegyzett élettársi anyakönyvi bejegyzésben szereplő adatainak az elektronikus anyakönyvbe történő bejegyzése érdekében megkeresi az anyakönyvi eseményt nyilvántartó anyakönyvvezetőt, aki az elektronikus anyakönyvbe történő bejegyzéséről az értesítéstől számított százhúsz napon belül gondoskodik, és erről értesíti a megkeresőt.

Jogorvoslati lehetőség: 

Az anyakönyvi eljárásban nincs helye fellebbezésnek.

Vonatkozó jogszabályok: 
  • Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
  • 429/2017. (XII.20.) Korm. rendelet az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól
  • Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény
Szervezeti egység: 
Hatósági Igazgatáság - Igazgatási Osztály
Élethelyzet: 
Anyakönyvi ügyek

Ügyintézés