Kereskedelmi tevékenység bejelentése

Megosztás

A kereskedő bejelentés-köteles termékkör árusítására vonatkozó bejelentését a kereskedelmi hatóság haladéktalanul ellenőrzi, és amennyiben a bejelentés megfelel a jogszabályban előírt feltételeknek, a kereskedelmi hatóság 8 napon belül e tényről igazolás megküldésével értesíti a kereskedőt és nyilvántartásba veszi. A kereskedő a bejelentés napjától megkezdheti a kereskedelmi tevékenység folytatását.

A kereskedő adatváltozás (pl: székhelycím, termékkör változás, nyitvatartási idő megváltozása) esetén köteles az adatváltozást a kereskedelmi hatóságnál haladéktalanul bejelenteni. A tevékenység megszüntetését, a megszűnést követő 8 napon belül be kell jelenteni a hatóságnál.

Az Országos Kereskedelmi Nyilvántartási Rendszer (OKNYIR) elérhetősége: https://oknyir.kh.gov.hu/

Tájékoztató NTAK regisztrációról vendéglátó üzletek részére



A Budapest II. Kerületi Polgármesteri Hivatal Jegyzője nevében eljáró Hatósági Igazgatóság Igazgatási Osztálya (a továbbiakban: kereskedelmi hatóság) tájékoztatja a vendéglátó üzletek üzemeltetőit, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok alapján minden adatszolgáltatásra kötelezett vendéglátó üzlet üzemeltetőjének regisztrálnia kell vendéglátó üzletét a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (továbbiakban: NTAK). Az NTAK üzemeltetője a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. (a továbbiakban: MTÜ).

A regisztrációra kötelezett vendéglátó üzletek tekintetében a jogszabály a regisztrációt 2021. november 1-től, az adatszolgáltatást pedig 2023. július 1-től írja elő. Ennek megfelelően az üzemeltetőnek legkésőbb az adatszolgáltatás megkezdéséig (2023. július 1.) el kell végeznie a regisztrációt és gondoskodnia kell arról, hogy rendelkezzen az adatszolgáltatás teljesítésére alkalmas vendéglátó szoftverrel is.

Az NTAK adatszolgáltatásra kötelezett vendéglátó üzlet az a vendéglátó üzlet, amely nyugtaadási kötelezettségének pénztárgéppel köteles eleget tenni a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló rendelet alapján. A fentiek alapján az NTAK - adatszolgáltatásra köteles vendéglátó üzletek típusai:

  • étterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;

  • büfé, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;

  • cukrászda, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;

  • kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;

  • italüzlet, bár, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;

  • zenés-táncos szórakozóhely, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;

  • gyorsétterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;

  • alkalmi vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás.

NTAK - adatszolgáltatást nem kell teljesítenie a munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhelyeknek, a rendezvényi étkeztetés, valamint a mozgó vendéglátóhely besorolással rendelkező üzleteknek.

Az NTAK-ba érkező, deperszonalizált statisztikai adatok alapján pontosan láthatóvá és mérhetővé válik egy-egy adott település, turisztikai térség vagy éppen az egész turisztikai szektor teljesítménye, ágazati megosztásban is. Az NTAK-ban kizárólag turisztikai célú, statisztikai adatgyűjtésről van szó, személyes adatok befogadására a rendszer nem képes. Az NTAK számára a szolgáltató a statisztikai adatokat minden esetben térítésmentesen biztosítja.

A regisztrációt követően a vendéglátó üzlet üzemeltetője a regisztrált vendéglátó üzlet nyilvántartása érdekében létrehozott egyedi nyilvántartási számot kap. Ez az NTAK regisztrációs szám.

A vendéglátó üzletek az NTAK-ba történő adatszolgáltatást egy ún. vendéglátó szoftveren keresztül kötelesek teljesíteni. A vendéglátó szoftver olyan informatikai program, amely az NTAK számára adatok továbbítására alkalmas. Az MTÜ a fenti szoftvert térítésmentesen biztosítja a kereskedők részére.

Felhívjuk a figyelmüket, hogy az NTAK-ba történő regisztrációval, az adatszolgáltatással és az alkalmazandó szoftverrel kapcsolatosan felmerülő kérdések esetén közvetlenül az MTÜ-höz tudnak fordulni alábbi elérhetőségek szerint:

NTAK ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: telefon: 06 1 550 1855 (a hét bármely napján 0-24 órában hívható); e-mail: [email protected]

NTAK honlapja: https://info.ntak.hu/vendeglatas


Figyelem! 

Szakaszosan indul el a vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók kötelező Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK) történő adatszolgáltatása a Kormány módosító rendelete alapján. 2023. július 1-jétől azok a turisztikai vállalkozások szolgáltatnak adatot az NTAK-nak, amelyek vendéglátásból vagy jegyértékesítésből származó 2022. évi nettó árbevétele meghaladta a 100 millió forintot.
A 12-100 millió forint közötti nettó árbevétellel rendelkező vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók 2024. január 1-jétől szolgáltatnak adatot.
A 12 millió forint nettó árbevételt el nem érő vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára nem kötelező az adatszolgáltatás.
FONTOS: az NTAK regisztráció továbbra is minden vendéglátó üzlet és turisztikai attrakció számára kötelező! A regisztrációval kapcsolatban további információk az https://info.ntak.hu/regisztracio oldalon érhetők el.

Forrás:

  • a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet

  • a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Korm. rendelet

  • NTAK honlapja: https://info.ntak.hu/vendeglatas

Ki jogosult az eljárásra: 

Budapest II. kerületében üzletet nyitó kereskedő, cég, egyéni vállalkozó.

Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja): 

A gazdálkodó szervezetek számára az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény, valamint az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet kötelezővé teszi az elektronikus ügyintézést, ezért eljárásaink megindítására cégek és egyéni vállalkozók számára csak elektronikus úton van lehetőség.

E-önkormányzat portálon közzétett elektronikus űrlapok útján: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap (Budapest Főváros II. kerületi Önkormányzat kiválasztását követően; Ágazat: Ipar-kereskedelem).

E-Papír útján:

Az E-papír szolgáltatás az epapir.gov.hu oldalon érhető el.

Az E-papírt az alábbiak szerint kell kitölteni:

Jelölje ki a „CÉGKAPUBÓL KÜLDVE SZERETNÉK E-PAPÍRT BENYÚJTANI” szövegrész előtti jelölőnégyzetbe, majd adja meg a cég teljes nevét és adószámát.

Címzett: Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat

Témacsoport: Önkormányzati igazgatás

Ügytípus: Kereskedelmi Ügyek

Tárgy: Bejelentés/adatváltozás/megszűnés, stb.

Csatolni kell: a kapcsolódó kitöltött nyomtatványt, a kötelező mellékleteket (pl. szerződés)

Kérelemhez csatolandó dokumentumok: 

  • az üzlet használatának jogcímét igazoló irat (pl.: bérleti szerződés); haszonélvezet esetében a haszonélvező hozzájárulása, közös tulajdonban álló üzlet esetében a tulajdonostársak hozzájárulása
  • vásárlók könyve,
  • a helyiség tulajdoni lap szerint megjelölt rendeltetése minden esetben tisztázandó, kereskedésre az „üzlethelyiség” megnevezésű egység az alkalmas
  • közterület-foglalási engedély terasz működtetése esetén
Eljárási illetékek, fizetési kötelezettségek: 

Illetékmentes.

Ügyintézési határidő: 

15 nap

Jogorvoslati lehetőség: 

Az elsőfokú határozat, illetve a jogszabályban meghatározott végzés ellen a döntés közlésétől számított 15 napon belül fellebbezést lehet előterjeszteni a döntést meghozó hatóságnál Budapest Főváros Kormányhivatalához címezve.

Vonatkozó jogszabályok: 
  • - A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény
  • - A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény
  • - A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Korm. rendelet
  • - az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet
  • - A gazdasági reklámok és az üzletfeliratok, továbbá egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzétételéről szóló 2001. évi XCVI. törvény
  • - Az üzletek kerthelyiségeinek és szabadtéri rendezvények éjszakai nyitvatartási rendjéről szóló 18/2010.(VIII.5.) önkormányzati rendelet
  • - A zaj-és rezgésvédelem helyi szabályozásáról szóló 22/2008. (XI.24.) önkormányzati rendelet
  • - Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény
  • - 2016. évi CLVI. törvény a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól
  • - 235/2019. (X.15.) Korm. rendelet a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról
  • - 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól
  • - 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézés részletszabályairól
Szervezeti egység: 
Hatósági Igazgatáság - Igazgatási Osztály
Élethelyzet: 
Ipar- és Kereskedelem - Kereskedelmi tevékenység bejelentése és működési engedély kiadása

Ügyintézés