Kereskedelmi tevékenység bejelentése
A kereskedő bejelentés-köteles termékkör árusítására vonatkozó bejelentését a kereskedelmi hatóság haladéktalanul ellenőrzi, és amennyiben a bejelentés megfelel a jogszabályban előírt feltételeknek, a kereskedelmi hatóság 8 napon belül e tényről igazolás megküldésével értesíti a kereskedőt és nyilvántartásba veszi. A kereskedő a bejelentés napjától megkezdheti a kereskedelmi tevékenység folytatását.
A kereskedő adatváltozás (pl: székhelycím, termékkör változás, nyitvatartási idő megváltozása) esetén köteles az adatváltozást a kereskedelmi hatóságnál haladéktalanul bejelenteni. A tevékenység megszüntetését, a megszűnést követő 8 napon belül be kell jelenteni a hatóságnál.
Az Országos Kereskedelmi Nyilvántartási Rendszer (OKNYIR) elérhetősége: https://oknyir.kh.gov.hu/
Tájékoztató NTAK regisztrációról vendéglátó üzletek részére
A Budapest II. Kerületi Polgármesteri Hivatal Jegyzője nevében eljáró Hatósági Igazgatóság Igazgatási Osztálya (a továbbiakban: kereskedelmi hatóság) tájékoztatja a vendéglátó üzletek üzemeltetőit, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok alapján minden adatszolgáltatásra kötelezett vendéglátó üzlet üzemeltetőjének regisztrálnia kell vendéglátó üzletét a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (továbbiakban: NTAK). Az NTAK üzemeltetője a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. (a továbbiakban: MTÜ).
A regisztrációra kötelezett vendéglátó üzletek tekintetében a jogszabály a regisztrációt 2021. november 1-től, az adatszolgáltatást pedig 2023. július 1-től írja elő. Ennek megfelelően az üzemeltetőnek legkésőbb az adatszolgáltatás megkezdéséig (2023. július 1.) el kell végeznie a regisztrációt és gondoskodnia kell arról, hogy rendelkezzen az adatszolgáltatás teljesítésére alkalmas vendéglátó szoftverrel is.
Az NTAK adatszolgáltatásra kötelezett vendéglátó üzlet az a vendéglátó üzlet, amely nyugtaadási kötelezettségének pénztárgéppel köteles eleget tenni a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló rendelet alapján. A fentiek alapján az NTAK - adatszolgáltatásra köteles vendéglátó üzletek típusai:
-
étterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
-
büfé, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
-
cukrászda, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
-
kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
-
italüzlet, bár, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
-
zenés-táncos szórakozóhely, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
-
gyorsétterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
-
alkalmi vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás.
NTAK - adatszolgáltatást nem kell teljesítenie a munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhelyeknek, a rendezvényi étkeztetés, valamint a mozgó vendéglátóhely besorolással rendelkező üzleteknek.
Az NTAK-ba érkező, deperszonalizált statisztikai adatok alapján pontosan láthatóvá és mérhetővé válik egy-egy adott település, turisztikai térség vagy éppen az egész turisztikai szektor teljesítménye, ágazati megosztásban is. Az NTAK-ban kizárólag turisztikai célú, statisztikai adatgyűjtésről van szó, személyes adatok befogadására a rendszer nem képes. Az NTAK számára a szolgáltató a statisztikai adatokat minden esetben térítésmentesen biztosítja.
A regisztrációt követően a vendéglátó üzlet üzemeltetője a regisztrált vendéglátó üzlet nyilvántartása érdekében létrehozott egyedi nyilvántartási számot kap. Ez az NTAK regisztrációs szám.
A vendéglátó üzletek az NTAK-ba történő adatszolgáltatást egy ún. vendéglátó szoftveren keresztül kötelesek teljesíteni. A vendéglátó szoftver olyan informatikai program, amely az NTAK számára adatok továbbítására alkalmas. Az MTÜ a fenti szoftvert térítésmentesen biztosítja a kereskedők részére.
Felhívjuk a figyelmüket, hogy az NTAK-ba történő regisztrációval, az adatszolgáltatással és az alkalmazandó szoftverrel kapcsolatosan felmerülő kérdések esetén közvetlenül az MTÜ-höz tudnak fordulni alábbi elérhetőségek szerint:
NTAK ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: telefon: 06 1 550 1855 (a hét bármely napján 0-24 órában hívható); e-mail: [email protected]
NTAK honlapja: https://info.ntak.hu/vendeglatas
Figyelem!
Szakaszosan indul el a vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók kötelező Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK) történő adatszolgáltatása a Kormány módosító rendelete alapján. 2023. július 1-jétől azok a turisztikai vállalkozások szolgáltatnak adatot az NTAK-nak, amelyek vendéglátásból vagy jegyértékesítésből származó 2022. évi nettó árbevétele meghaladta a 100 millió forintot.
A 12-100 millió forint közötti nettó árbevétellel rendelkező vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók 2024. január 1-jétől szolgáltatnak adatot.
A 12 millió forint nettó árbevételt el nem érő vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára nem kötelező az adatszolgáltatás.
FONTOS: az NTAK regisztráció továbbra is minden vendéglátó üzlet és turisztikai attrakció számára kötelező! A regisztrációval kapcsolatban további információk az https://info.ntak.hu/regisztracio oldalon érhetők el.
Forrás:
-
a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet
-
a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Korm. rendelet
-
NTAK honlapja: https://info.ntak.hu/vendeglatas
Budapest II. kerületében üzletet nyitó kereskedő, cég, egyéni vállalkozó.
A gazdálkodó szervezetek számára az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény, valamint az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet kötelezővé teszi az elektronikus ügyintézést, ezért eljárásaink megindítására cégek és egyéni vállalkozók számára csak elektronikus úton van lehetőség.
E-önkormányzat portálon közzétett elektronikus űrlapok útján: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap (Budapest Főváros II. kerületi Önkormányzat kiválasztását követően; Ágazat: Ipar-kereskedelem).
E-Papír útján:
Az E-papír szolgáltatás az epapir.gov.hu oldalon érhető el.
Az E-papírt az alábbiak szerint kell kitölteni:
Jelölje ki a „CÉGKAPUBÓL KÜLDVE SZERETNÉK E-PAPÍRT BENYÚJTANI” szövegrész előtti jelölőnégyzetbe, majd adja meg a cég teljes nevét és adószámát.
Címzett: Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat
Témacsoport: Önkormányzati igazgatás
Ügytípus: Kereskedelmi Ügyek
Tárgy: Bejelentés/adatváltozás/megszűnés, stb.
Csatolni kell: a kapcsolódó kitöltött nyomtatványt, a kötelező mellékleteket (pl. szerződés)
- az üzlet használatának jogcímét igazoló irat (pl.: bérleti szerződés); haszonélvezet esetében a haszonélvező hozzájárulása, közös tulajdonban álló üzlet esetében a tulajdonostársak hozzájárulása
- vásárlók könyve,
- a helyiség tulajdoni lap szerint megjelölt rendeltetése minden esetben tisztázandó, kereskedésre az „üzlethelyiség” megnevezésű egység az alkalmas
- közterület-foglalási engedély terasz működtetése esetén
Illetékmentes.
15 nap
Az elsőfokú határozat, illetve a jogszabályban meghatározott végzés ellen a döntés közlésétől számított 15 napon belül fellebbezést lehet előterjeszteni a döntést meghozó hatóságnál Budapest Főváros Kormányhivatalához címezve.
- - A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény
- - A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény
- - A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Korm. rendelet
- - az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet
- - A gazdasági reklámok és az üzletfeliratok, továbbá egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzétételéről szóló 2001. évi XCVI. törvény
- - Az üzletek kerthelyiségeinek és szabadtéri rendezvények éjszakai nyitvatartási rendjéről szóló 18/2010.(VIII.5.) önkormányzati rendelet
- - A zaj-és rezgésvédelem helyi szabályozásáról szóló 22/2008. (XI.24.) önkormányzati rendelet
- - Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény
- - 2016. évi CLVI. törvény a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól
- - 235/2019. (X.15.) Korm. rendelet a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról
- - 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól
- - 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézés részletszabályairól
Ügyintézés