Belterületi Növényvédelmi eljárás
Az egyes növényvédelemmel kapcsolatos hatósági ügyek intézését - a jegyző hatáskörében eljárva - a Hatósági Igazgatóság Környezetvédelmi Osztálya végzi.
1. Panaszok kivizsgálása
A postai úton, elektronikus levélben bejelentett, külterületi ingatlan gyomosságára, allergén növények jelenlétére vonatkozó, megalapozott panaszt intézkedésre a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező jogosult Budapesti 1. számú Körzeti Földhivatal Földmérési és Földügyi Osztályára továbbítjuk.
2. Hatósági eljárások
Kérelemre vagy hivatalból indított eljárás lefolytatása során az emberi egészséget bármilyen módon veszélyeztető allergén gyomnövények okozta fertőzés elleni védekezés elmulasztása esetén a földhasználó kötelezése.
A fent meghatározott kötelezést figyelmen kívül hagyók, valamint a parlagfűvel borított területek esetében a parlagfű elleni közérdekű védekezés végrehajtásának, valamint az állami, illetve a közérdekű védekezés költségei megállapításának és igénylésének részletes szabályairól szóló 221/2008. (VIII. 30.) Korm. rend. 1. § (1) bek b) pontja szerint belterületen, mint kijelölt élelmiszerlánc-felügyeleti szervként közérdekű védekezés elrendelése.
Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja)
A kérelem benyújtható a Budapest II. Kerületi Polgármesteri Hivatal Központi Ügyfélszolgálatán, annak nyitvatartási rendje szerint. (1023 Budapest, Margit utca 2-4.).
Postai úton az alábbi címre küldhető: Budapest 23, Pf.: 21. 1277.
Ügyintézési határidő
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) 50. § alapján az ügyintézési határidő: teljes eljárásban 60 nap, sommás eljárásban 8 nap.
A határidőbe nem számít bele az eljárás felfüggesztésének időtartama.
Jogorvoslati lehetőség
Az Ákr. 116. § (1) bek. alapján: Az ügyfél, vagy akire a döntés rendelkezést tartalmaz, az elsőfokú döntés ellen akkor fellebbezhet, ha azt törvény kifejezetten megengedi.
(2) Fellebbezésnek van helye, ha a határozatot
- a) a képviselő testület kivételével - helyi önkormányzat szerve, vagy
- b) rendvédelmi szerv helyi szerve hozta.
(3) Abban az ügyben, amelyben a határozat az (1) vagy (2) bekezdés alapján fellebbezéssel támadható, az önálló jogorvoslattal támadható végzés ellen fellebbezésnek van helye.
(4) Az (1) és (2) bekezdésben foglalt esetekben sincs helye fellebbezésnek
- a) ha az elsőfokú döntést - a központi hivatal kivételével - központi államigazgatási szerv vezetője hozta,
- b) ha a képviselő-testület önkormányzati hatósági ügyben hozott döntést,
- c) a másodfokú hatóság által hozott önálló jogorvoslattal támadható végzés esetén,
- d) ha nincs kijelölt másodfokú hatóság,
- e) nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánított ügyben,
- f) ha a hatósági szerződés alapján végrehajtást rendeltek el.
(5) A (2) bekezdésben foglalt esetekben sincs helye fellebbezésnek, ha törvény a fellebbezést kizárja.
Az Ákr. 118. § (3) bekezdése szerint, „A fellebbezést a döntés közlésétől számított tizenöt napon belül az azt meghozó hatóságnál lehet előterjeszteni.”
Vonatkozó jogszabályok
- az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény;
- a földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet;
- a Nemzeti Élelmiszerlánc - Biztonsági Hivatal, valamint a megyei kormányhivatalok mezőgazdasági szakigazgatási szervei előtt kezdeményezett eljárásokban fizetendő igazgatási szolgáltatási díjak mértékéről, valamint az igazgatási szolgáltatási díj fizetésének szabályairól szóló 63/2012. (VII. 2.) VM rendelet;
- a parlagfű elleni közérdekű védekezés végrehajtásának, valamint az állami, illetve a közérdekű védekezés költségei megállapításának és igénylésének részletes szabályairól szóló 221/2008. (VIII. 30.) Korm. rendelet
Ügyfél jogai, kötelezettségei
Ügyfél joga, hogy:
- kérelmet nyújtson be,
- kérelmét a döntésig módosítsa, visszavonja,
- önmaga helyett megbízottja járjon el,
- saját ügye irataiba betekintsen,
- nyilatkozatot tegyen, jegyzőkönyv felvételét kérje,
- meghallgatást, bizonyítékok beszerzését kérje,
- igazolási kérelmet terjesszen elő,
- jogorvoslattal éljen,
- végrehajtással szemben kifogást terjesszen elő.
Ügyfél kötelezettsége:
- idézésnek eleget tenni,
- hiánypótlásnak eleget tenni,
- illetéket megfizetni,
- többletköltséget megtéríteni,
- jóhiszeműen közreműködni.