Eseti gyermekvédelmi támogatás
Az eseti gyermekvédelmi támogatás a gyermekek jogán nyújtott eseti jellegű ellátás, ha a gyermeket nevelő család alkalmanként jelentkező többletkiadások – iskoláztatás, gyermek fogadásának előkészítése, ruhanemű vásárlás, táboroztatás költségei, stb. - miatt anyagi segítségre szorul.
Az eseti gyermekvédelmi támogatás iránti kérelem évente legfeljebb két alkalommal nyújtható be.
A fentieken túlmenően újszülött gyermek jogán (ideértve az örökbefogadott és családba fogadott gyermekeket is) születése kapcsán is nyújtható a támogatás.
Az eseti gyermekvédelmi támogatás iránti kérelmekről a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Polgármester dönt.
A hatósági eljárás az ügyfél kérelmére indul. A Budapest II. kerület közigazgatási területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek nyújthatnak be kérelmet.
Annak a gyermeket nevelő többletkiadásokkal rendelkező családnak állapítható meg eseti gyermekvédelmi támogatás, ahol a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 128.250 Ft-ot.
Születés kapcsán a gyermek 6 hónapos koráig nyújtható be a kérelem (örökbefogadás esetén legfeljebb a gyermek 1 éves koráig), amennyiben a kérelmező a gyermek születését megelőzően legalább 12 hónapja folyamatosan a II. kerületi lakcímén lakik életvitelszerűen, valamint a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 156.750,-Ft.
Az eseti gyermekvédelmi támogatás éves összege gyermekenként nem haladhatja meg a 35 ezer forintot, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek esetén a 40 ezer forintot. Újszülött gyermek jogán nyújtott támogatás összege 50 ezer forint gyermekenként.
A kérelem benyújtható a Budapest II. Kerületi Polgármesteri Hivatal Központi Ügyfélszolgálatán annak nyitvatartási rendje szerint (1023 Budapest, Margit utca 2-4.).
Postai úton az alábbi címre küldhető: Budapest 23, Pf.: 21. 1277.
- kitöltött nyomtatvány,
- a kérelmező és családtagjai jövedelemigazolásai,
- a többletkiadásokról igazolás,
- azt a tanévet követő tanévtől (szeptember 1-től), amelyben a tanuló a 16. életévét betöltötte a tanulói/hallgatói jogviszony érvényes diákigazolvány másolattal igazolható
- a kérelmező és az újszülött gyermek lakcímkártyájának másolata,
- a gyermek születési anyakönyvi kivonata (születés kapcsán benyújtott kérelem esetén).
Jövedelem:
Havi rendszerességgel járó jövedelem estén kérelem benyújtását megelőző hónap nettó jövedelméről, nem rendszeres (vállalkozás esetében is) jövedelem esetén a benyújtást közvetlenül megelőző 12 hónapról szükséges csatolni.
A jövedelmek az alábbi dokumentumokkal igazolhatóak:
- nyugdíj, nyugdíjszerű ellátás, társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kifizető szerv igazolása, vagy a felvett ellátást igazoló szelvény, banki igazolás, bankszámlakivonat az ellátások összegére vonatkozóan a folyósító szerv tárgyévre kiadott igazolásával együtt;
- alkalmazásban állók nettó jövedelméről munkáltatói igazolás;
- vállalkozói tevékenységből származó jövedelmet az illetékes adóhatóság igazolása, illetve az adóbevallással nem lezárt időszakra vonatkozóan az egy havi átlagjövedelemről szóló – az igazolás kiadására jogosult általi – igazolás;
- munkanélküli ellátás az ellátást megállapító, illetve folyósító szerv igazolása, határozata,
- állam által megelőlegezett gyermektartásdíj esetén a gyámhivatal határozata;
- jövedelemmel nem rendelkező személy esetén, a munkaügyi központtal (regisztrált álláskeresői státusz) vagy a Gyermekjóléti Központtal megkötött együttműködési megállapodás;
- ösztöndíj és egyéb juttatások esetén az oktatási intézmény igazolása,
- az a)-g) pontba nem tartozó jövedelem esetén a jövedelem típusának megfelelő igazolás.
Gyermekét egyedül nevelő szülő esetén a gyermekek jogán nyújtott ellátások iránti kérelemhez mellékelni kell a gyermek elhelyezésére, felügyeletére, tartásdíjára vonatkozó bírósági ítéletet, vagy ezek iránti bírósági, gyámhatósági eljárás megindításáról szóló, illetve a tartásdíj összegéről kötött egyezséget tartalmazó okiratot. Indokolt esetben elfogadhatóak a fentieken túli igazolási formák is.
A szociális igazgatási eljárás költség- és illetékmentes.
Az ügyintézési határidő sommás eljárás keretében - amikor minden irat rendelkezésre áll a döntés meghozatalához – 8 nap, egyéb esetben 60 nap az eljárásra fordítható idő.
A döntés ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületéhez címzett, illetékmentes fellebbezéssel lehet élni. A fellebbezést indokolni kell.
A szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény
A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet
A szociális igazgatásról és egyes szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 3/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet
Ügyfél joga: kérelmet nyújtson be, kérelmét a döntésig módosítsa, visszavonja, önmaga helyett megbízottja járjon el, saját ügye irataiba betekintsen, nyilatkozatot tegyen, jegyzőkönyv felvételét kérje, meghallgatást, bizonyítékok beszerzését kérje, igazolási kérelmet terjesszen elő, jogorvoslattal éljen.
Kötelezettsége: idézésnek eleget tenni, hiánypótlásnak eleget tenni, jóhiszeműen közreműködni.
Ügyintézés