A Pusztaszeri út–Csejtei utca–Józsefhegyi utca–Szemlőhegy utca–Áldás utca–Eszter utca–Alsó Törökvész út–Bimbó út–Gábor Áron utca által határolt terület parkolási helyzetéről, valamint a terület fizetőövezetté alakításának lehetőségéről tartott lakossági fórumot a II. Kerületi Önkormányzat január 30-án. A Móricz Zsigmond Gimnáziumba összehívott egyeztetés célja az volt, hogy bármilyen döntést megelőzően a kerület vezetése minél jobban megismerje a helyiek problémáit és véleményét.
A több mint kétórás lakossági egyeztetésen az önkormányzat és a polgármesteri hivatal részéről részt vett Őrsi Gergely polgármester, Szabó Gyula és Varga Előd Bendegúz alpolgármester, Szalai Tibor jegyző, Keszei Zsolt beruházási igazgató, illetve Gál Andrea, a körzet önkormányzati képviselője mellett a képviselő-testület több koalíciós és ellenzéki tagja.
Őrsi Gergely polgármester bevezetőjében hangsúlyozta, hogy szeretnék megőrizni a városrész zöld jellegét, megóvni a zöldfelületeket, valamint megszüntetni, hogy a II. kerületet ingyenes parkolónak használják az autósok.
– A lakó- és pihenőövezetben sok helyen rengeteg autó parkol egész nap ingyen úgy, hogy használóik átszállnak a tömegközlekedésre, és csak a munkaidőt követően hajtanak el a környékről. Ami mindezzel jár, az az itt élők hátrányára van és elfogadhatatlan: az egymás nyakán álló autók, szabálytalanul parkoló járművek, zöldfelületet romboló gépkocsik, balesetveszélyes forgalmi helyzetek, nagy forgalom, zaj és por. Szeretnénk, ha elsőként az akut problémát jelentő gócpontokon szűnne meg ez a helyzet, ott, ahol a környéken lakók, a gyerekeket óvodába, iskolába vivők hétköznapjait nehezíti meg a sok és sokszor szabálytalanul parkoló jármű.
A polgármester a lakossági fórumon többször is felhívta a figyelmet arra, hogy az egyeztetésen bemutatott tervezet csak koncepció Törökvész és környékének területére.
– Semmiféle döntés nem születhet meg a lakosság véleményének alapos megismerése nélkül. A munka arra szolgál, hogy a lakóknak bemutassa, milyen hatásokkal járna a környékre nézve, ha kiterjesztenék az érintett területre a fizetőparkolási övezetet.
Hozzátette: az autók számának csökkentése hosszú folyamat, akár években mérhető, de a legfontosabb, hogy elkezdődjön a munka a lakosság észrevételeinek megismerésével.
Arról is szó esett, hogy a parkolási övezet bővítése egy forgalomtechnikai eszköz a főleg a kerületen kívülről érkező járművek kiszorítására, nem pedig bevételi forrás, hiszen a rendszer kiépítése és működtetése komoly összegbe kerülne.
A koncepciót a tervező, Molnár Péter mutatta be.
Elmondta, hogy a területen minden utcát alaposan megvizsgáltak, különös tekintettel a parkolásra alkalmas területek feltérképezésére. A felmérésből kiderült többek között, hogy jelenleg csak a várakozóhelyek kis része van kijelölve, mindenki ott parkol, ahol talál helyet, akár szabálytalanul is.
A tervező azt emelte ki, hogy a fizetőzónába vonás ugyan csökkentené az autók számát, de azzal is jár, hogy a jogszabályok alapján az egész területen ki kell jelölni a szabályos parkolóhelyeket. Ez pedig a jelenleg parkolásra használt felületek mintegy 30-40 százalékos csökkenésével járna. A szabályos parkolóhelyek száma nem lenne kevesebb, mert a sokszor keskeny, vagy egyirányú utcákban szabályosan most sem lehet parkolni. Ezt a lakók is gyakran tapasztalják, hiszen – mint a lakossági panaszok nagy része is ezt mutatta – az autósok utcasarkon, vagy gépkocsibeálló előtt is gyakran otthagyják a járművüket.
A tervező képekkel és számokkal is illusztrálta a várható helyzetet. Voltak olyan utcák, ahol a jelenleg parkoló húsz-harminc gépkocsi helyett legfeljebb néhány, vagy egy sem állhatna meg szabályosan. Ez döntően az utcák szűkösségéből adódik, hiszen a jogszabály csak kellő szélességű úton engedi meg a parkolóhelyek létesítését. A legális parkolóhelyek számát forgalomtechnikai beavatkozásokkal, utcák egy- vagy kétirányúsításával lehetne még növelni. A II. Kerületi Önkormányzat egyvalamit biztosan nem enged meg: parkolóhelyek létesítését a zöldfelületek kárára. A helyi lakosok a közterületen az éves parkolási engedély birtokában ingyen állhatnának meg.
A fórumon a résztvevők elmondhatták az utcák zsúfoltságával, a szabálytalanul parkolókkal kapcsolatos észrevételeiket, panaszaikat, javaslataikat, ugyanakkor megismerhették egy esetleges parkolási övezet bővítésének előnyei mellett a várható hátrányait is.
A lakók döntően a szabálytalan parkolás, az úttest és a járda közötti zöld sáv tönkretétele miatt panaszkodtak, de volt, aki elmondta, hogy a nemtörődöm autósok képesek akár a ház autóbehajtóját is elállni. Egyetértés volt abban is, hogy a sok autó annak a következménye, hogy a kertes házas utcákban is egyre több iroda nyílt, nem beszélve a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatról, ami önmagában nagy autóforgalmat gerjeszt. Többen kérték a rendőrségtől és a Városrendészettől a szabálytalanul parkoló járművek vezetőinek gyakoribb bírságolását. Több lakó érkezett a környező területekről. Ők attól tartanak, hogy a parkolási zóna kiterjesztésével a probléma áttolódik az ő lakóövezetükbe.
Őrsi Gergely polgármester felhívta a figyelmet arra, hogy nem szabad körültekintés nélkül bevonni a parkolási övezetbe újabb területet, mert egy megalapozatlan döntésnek számos nem kívánt mellékhatása lehet. Jelezte, hogy a parkolás és a nagy forgalom okozta problémakört csak egyben érdemes és szabad kezelni, hiszen a változtatás kihatással lesz a szomszédos utcákra, ahol a fizetőssé tett területekről kiszoruló járművek megjelenhetnek.
A polgármester elmondta, helyi szinten több hasonló lakossági egyeztetést is terveznek a jövőben.