Családvédelmi koordináció – Hozzátartozók közötti erőszak

Megosztás

A települési önkormányzat jegyzője – családvédelmi koordinációért felelős szervként – ügyintéző útján:

A bántalmazottat kérelmére személyesen meghallgatja, tájékoztatást ad a bántalmazottnak:

- a hozzátartozók közötti erőszak miatt alkalmazható intézkedésekről,

- a bántalmazottat megillető jogosultságokról,

- a család és a gyermekek védelmét szolgáló szociális intézményrendszerről és szolgáltatásokról, valamint arról, hogy a hozzátartozók közötti erőszak miatt helye van-e büntető- vagy szabálysértési eljárás megindításának, továbbá a hamis vád következményeiről.

- az igénybe vehető terápiás kezelésekről és más segítségnyújtási, konfliktuskezelő lehetőségekről, ezek eléréséhez igény szerint segítséget ad.

A bántalmazott kérelmére gondoskodik arról, hogy a bántalmazott jogi, egészségügyi, pszichológiai és mentálhigiénés segítséget kapjon.

A bántalmazót külön időpontban hallgatja meg.

Tájékoztatást ad a bántalmazónak

- a hozzátartozók közötti erőszak folytatásának következményeiről,

- az igénybe vehető terápiás kezelésekről és más segítségnyújtási, konfliktuskezelő lehetőségekről, ezek eléréséhez igény szerint segítséget ad.

Az ügyintéző a személyes meghallgatáson elhangzottakat jegyzőkönyvbe foglalja és - a bántalmazott akaratának figyelembevételével - megteszi a szükséges intézkedéseket a hozzátartozók közötti erőszak megelőzése vagy megszakítása érdekében. Az eljárásáról és a feltárt tényekről haladéktalanul tájékoztatja a rendőrséget.

Ki jogosult az eljárásra: 

A hozzátartozók közötti erőszak miatt alkalmazható távoltartásról szóló 2009. évi LXXII. törvény

  1. § (1) bekezdésben meghatározott intézmények és személyek kötelesek jelezni a családvédelmi koordinációért felelős szervnek, ha hozzátartozók közötti erőszak veszélyét észlelik.

Az (1) bekezdésben meghatározott intézményeken túl más is tehet jelzést, maga a bántalmazott is.

Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja): 

Postai úton az alábbi címre küldhető: Budapest 23, Pf.: 21. 1277.

A jelzés személyesen is megtehető – jegyzőkönyv felvétel – a Budapest II. Kerületi Polgármesteri Hivatal Ellátási Osztályon hivatali időben. A zökkenőmentes ügyfélfogadás érdekében előzetes telefonon történt időpont egyeztetésre van lehetőség. (1024 Budapest, Káplár utca 2/c-d, 346-5700).

Eljárási illetékek, fizetési kötelezettségek: 

A szociális igazgatási eljárás költség- és illetékmentes.

Ügyintézési határidő: 

Az ügyintézési határidő sommás eljárás keretében - amikor minden irat rendelkezésre áll a döntés meghozatalához – 8 nap, egyéb esetben 60 nap az eljárásra fordítható idő.

Vonatkozó jogszabályok: 
  • A hozzátartozók közötti erőszak miatt alkalmazható távoltartásról szóló 2009. évi LXXII. törvény
  • A gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII.23.) Korm. rendelet
  • Polgári Törvénykönyv 2013. évi V. törvény
Ügyfél jogai, kötelezettségei: 

Ügyfél joga: kérelmet nyújtson be, kérelmét a döntésig módosítsa, visszavonja, önmaga helyett megbízottja járjon el, saját ügye irataiba betekintsen, nyilatkozatot tegyen, jegyzőkönyv felvételét kérje, meghallgatást, bizonyítékok beszerzését kérje, igazolási kérelmet terjesszen elő, jogorvoslattal éljen.
Kötelezettsége: idézésnek eleget tenni, hiánypótlásnak eleget tenni, jóhiszeműen közreműködni.

Szervezeti egység: 
Humánszolgáltatási Igazgatóság - Ellátási Osztály
Élethelyzet: 
Gyermekvédelmi ügyek

Ügyintézés