Hagyatéki eljárás

Megosztás

Az eljárás célja a hagyaték tárgyát képező ingatlan és meghatározott egyedi értéket képviselő ingó vagyontárgyak leltárba vétele és az erről készített leltár továbbítása az illetékes közjegyző felé.

A Polgármesteri Hivatalba megérkező halottvizsgálati bizonyítvány tartalmazza az elhunyt személyi adatait, címét és egy hozzátartozójának – általában a temetést intézőnek – a nevét és címét. Ez alapján a rendelkezésre álló nyilvántartásban kutatjuk az örökhagyó tulajdonát képező ingatlanjait (lakás, lakóház, szántó stb.). A hozzátartozó részére adatszolgáltatást kérő nyilatkozatot küldünk, mely magában foglalja az elhunyt természetes adatait, valamint a nevén lévő, esetlegesen feltárt ingatlanokat. Levelünk tartalmazza a hagyatéki eljárásról szóló általános tájékoztató internetes elérését is. A Hivatalnak visszaküldendő nyilatkozatban közölni kell az elhunyt után szóba jöhető összes öröklésben érdekelt adatait, valamint a hagyaték tárgyát képező vagyontárgyakat, beleértve a hatóság által esetlegesen fel nem tárt ingatlanokat. A nyilatkozathoz csatolni kell a közölt ingóságokkal kapcsolatos okmányok (pl. forgalmi engedély), dokumentumok (pl. végrendelet) másolatát is. (Bankszámlakivonatot nem szükséges csatolni, elegendő a számlát vezető pénzintézet és számlaszám közlése a nyilatkozatban.) Az ingatlan értékéről adó- és értékbizonyítvány készül, mely minden öröklésben érdekelt részére írásban közlésre kerül. A nyilatkozat alapján a leltárt elkészítjük és – az adó- és értékbizonyítvány véglegessé válását követően – továbbítjuk az elhalálozás időpontja szerint illetékes közjegyzőnek.



LETÖLTHETŐ TÁJÉKOZTATÓ A HAGYATÉKI ELJÁRÁSRÓL


LETÖLTHETŐ TÁJÉKOZTATÓ
amennyiben a hagyatékban mező-, erdőgazdasági hasznosítású földnek minősülő ingatlan(ok) van(nak), és többen is öröklésben érdekeltek az eljárásban.



Budapest II. kerületében az alábbi közjegyzők intézik a hagyatéki ügyeket a haláleset hónapja szerinti beosztásban:

Dr. Asbóth-Hermányi Lőrinc Bence (tartós helyettes) közjegyző

1024 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 1. fszt.1. január, május, szeptember
telefonszám:06-1-786-9487

Dr. Berberovics Mirjana közjegyző

1022 Budapest, Füge u. 2/b. fszt. 1-2. február, június, október
telefonszám: 06-1-613-0140

Dr. Varga Krisztina közjegyző

1027 Budapest, Csalogány u. 21. március, július, november

telefonszám:06-1-202-4276

Dr. Szalontai Magdolna közjegyző

1027 Budapest, Csalogány u. 7. április, augusztus, december

telefonszám:06-1-225-3307

Ha a hagyatéki eljárás befejezése után kerül elő a hagyatékhoz tartozó valamilyen vagyontárgy, póthagyatéki eljárásnak van helye. A póthagyatéki eljárásra a hagyatéki eljárás szabályait kell megfelelően alkalmazni.

Ki jogosult az eljárásra: 

Az öröklésben érdekelt nyújthat be kérelmet a hagyaték leltározása iránt.

Öröklésben érdekelt: az örökösként érdekelt, továbbá az, aki az eljárásban hagyatéki hitelezőként, igénylőként vagy kötelesrészre jogosultként lépett fel, továbbá a 650/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti végrendeleti végrehajtó és hagyatéki gondnok, valamint a biztosítási intézkedés, illetve a jogorvoslat iránti kérelem előterjesztése körében a gyámhatóság. Kötelesrész illeti meg az örökhagyó leszármazóját, házastársát és szülőjét, ha az öröklés megnyílásakor (az örökhagyó halálakor) az örökhagyó törvényes örököse vagy végintézkedés hiányában az lenne.

Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja): 

1. Postai úton – postacím: Budapest II. kerületi Polgármesteri Hivatal Igazgatási Osztály 1024 Bp., 23. Pf.: 21.

2. Személyesen a Központi Ügyfélszolgálaton annak nyitvatartási rendje szerint: 1023 Budapest, Margit utca 2-4.

3. Elektronikus úton kétféleképpen:

3.1. E-önkormányzat portálon közzétett elektronikus űrlapok útján: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap

Az E-önkormányzati portálon a Budapest Főváros II. kerületi Önkormányzat kiválasztását követően:

Ágazat: Hagyaték, ügytípus: adatszolgáltatás, ezt követően az „Adatszolgáltatás hagyatéki leltárhoz” felületen kiválaszthatja az alábbiak valamelyikét:

  • „nemleges hagyatéki nyilatkozat”, ha nem maradt az örökhagyó után a Hetv. 20. § alapján kötelező leltározást igénylő vagyon
  • „adatszolgáltatás hagyatéki leltár felvételéhez”, ha maradt kötelezően leltározandó vagyon. Kérjük, hogy amennyiben a hagyatékban volt Bp. II. kerületi ingatlan, akkor az arra vonatkozó, külön kitöltendő III. sz. nyilatkozatot is szíveskedjék csatolni!
  • „adatszolgáltatás póthagyatéki eljáráshoz”, ha már korábban jogerősen lezárult egy hagyatéki eljárás ugyanazon örökhagyó tekintetében, és új leltározandó vagyontárgy merült fel (pl. az alaphagyatéki eljárásból kimaradt egy bankszámla)

Előfordulhat, hogy nem maradt hagyatéki vagyon, azonban Ön valamilyen okból szeretné igazolni örökösi mivoltát. Ehhez öröklési bizonyítvány iránti igényt kell benyújtania, mely szintén intézhető az E-önkormányzati portálon a Budapest Főváros II. kerületi Önkormányzat kiválasztását követően az alábbiak szerint: Ágazat: hagyaték, ügytípus: nyilatkozat, ezt követően a „Nyilatkozat öröklésre jogosultakról” felületen az „1. Öröklési bizonyítvány kiállításának kérése” pontot kell kiválasztania. Felhívjuk figyelmét, hogy a bizonyítványt – a hagyatékátadó végzéshez hasonlóan – a közjegyző állítja ki, mely díjköteles! Minden más esetben kérjük, hogy a „3. Egyéb” pontot válassza.

Az űrlapokhoz dokumentumok (pl. halotti anyakönyvi kivonat) csatolhatók. Kérjük, amennyiben lehetséges, pdf formátumot használjon. A gyorsabb ügyintézés céljából kérjük, hogy a megjegyzés rovatban tüntessék fel, hogy az öröklésben érdekeltek közül ki rendelkezik ügyfélkapu elérhetőséggel, valamint, hogy a kapcsolattartás ilyen formán tartható-e az érintettekkel. Fontos, hogy az űrlapot nem elegendő menteni, annak beküldése is szükséges! A beküldésről Ön egy visszaigazolást kap.

3.2. E papír útján, amely az epapir.gov.hu oldalon érhető el.

Az E-papírt az alábbiak szerint kell kitölteni:

Címzett: Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat

Témacsoport: Önkormányzati igazgatás

Ügytípus: Hagyatéki ügyek

Csatolni kell: a kapcsolódó kitöltött nyomtatványt, a rendelkezésre álló halotti anyakönyvi kivonatot és egyéb, az eljáráshoz szükséges dokumentumokat

Kérelemhez csatolandó dokumentumok: 
      • az elhunyt halotti anyakönyvi kivonata fénymásolatban
      • a hagyatéki terheket (temetési számlák) igazoló iratok másolatai, összesítve, kizárólag abban az esetben, ha nem egyeneságbeli rokon az örökös, illetve, ha az örökösök között a temetési költségek elszámolása kapcsán vita alakul ki)
      • személygépkocsi (tehergépkocsi, motorkerékpár) forgalmi engedélye, fénymásolatban
      • az elhunyt nevére kiállított fenntartásos takarékbetétkönyv, értékpapír fénymásolatban
      • a külföldi lakossági folyószámla, devizaszámla számlakivonata másolatban
      • kárpótlási jegyek száma és összege (vagy az erről szóló határozat) másolatban
      • szerzői, találmányi jogdíjakat igazoló iratok, másolatban
      • fel nem vett járandóságokat igazoló iratok (munkabér, táppénz, nyugdíj) - nyugellátásra jogosult elhunyt esetén a haláleset tényét a nyugellátás felvételére jogosított személy – vagy a várható örökös – 15 napon belül köteles bejelenteni az illetékes nyugdíjfolyósító szervnek (1997.évi LXXXI. törvény 97.§(3) bekezdés)
      • végrendelet másolati példánya (amennyiben az elhunyt végrendeletet hagyott hátra)
      • tartási, életjáradék vagy öröklési szerződés másolati példánya (amennyiben van)
      • ha az elhunyt jogi személyiséggel vagy jogi személyiséggel nem rendelkező társaság tagja volt - cégkivonat, társasági szerződés, vagyoni részesedés igazolásának másolata
      • ha az elhunyt cégjegyzékbe bejegyzett gazdasági társaság vagy szövetkezet tagja volt- részesedést igazoló iratok (cégkivonat, társasági szerződés stb.) fénymásolatban
      • külföldi állampolgárok esetében az állampolgárság megállapításául szolgáló közokiratok: idegenrendészeti jogállásra vonatkozó okmányok (pl. tartózkodási, letelepedési engedély, regisztrációs igazolás stb.), örökhagyó belföldi jövedelemszerző tevékenységére vonatkozó adatok és iratok csatolása kötelező, TAJ száma.
Eljárási illetékek, fizetési kötelezettségek: 

Illetékmentes

Ügyintézési határidő: 

A hagyatéki leltárt a jegyzőnek 30 napon belül kell elkészítenie.

Jogorvoslati lehetőség: 

A Hetv. 115.§ (1) alapján a hagyaték leltározása során a nem a közjegyző által hozott végzésekkel szembeni jogorvoslatra a közjegyző végzése elleni jogorvoslat szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a) a fellebbezést a jegyzőnél kell előterjeszteni, b) a végzést a fellebbezésben foglaltaknak megfelelően - részben vagy egészben - a jegyző is megváltoztathatja, de ha a fellebbezésnek 3 napon belül nem, vagy nem egészben ad helyt, köteles azt haladéktalanul megküldeni a közjegyzőnek, aki - ha a fellebbezésben foglaltaknak 3 napon belül nem ad helyt - felterjeszti a bírósághoz. (2) A fellebbezés elbírálása során a bíróság a közjegyző végzése elleni fellebbezés elbírálásának szabályai szerint jár el.

A Hetv. 26. § (1a) bekezdés szerint az adó- és értékbizonyítvány tartalmát a jegyző a hagyatéki leltár felvétele során közli az öröklésben érdekeltekkel, akik az adó- és értékbizonyítványban foglaltakkal szemben az Ákr.-ben foglaltak szerint fellebbezéssel élhetnek. A jegyző a hagyatéki leltárt csak a fellebbezési határidő lejárta után, ha pedig az adó- és értékbizonyítvány ellen fellebbezéssel éltek, akkor a fellebbezés elbírálása után küldi meg a közjegyzőnek.

Vonatkozó jogszabályok: 
  • a hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. törvény (Hetv.)
  • a hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről szóló 29/2010.(XII.31.) KIM rendelet
  • az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.), a Hetv-ben megjelölt esetekben
  • a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény
  • Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
Ügyfél jogai, kötelezettségei: 

Az ügyfél joga, hogy

  • leltár felvételét kérje, hitelezői igényt jelentsen be,
  • önmaga helyett meghatalmazottja járjon el,
  • saját ügye irataiba betekintsen, az iratokról másolatot kapjon,
  • jegyzőkönyv felvételét kérje,
  • helyszíni leltár felvételét kérje,
  • az eljárás során jogairól és kötelezettségeiről tájékoztassák.

Az ügyfél kötelessége, hogy

  • idézésnek eleget tegyen,
  • hiánypótlásnak eleget tegyen,
  • jóhiszeműen közreműködjön,
  • leltár felvétele során együttműködjön.
Szervezeti egység: 
Hatósági Igazgatáság - Igazgatási Osztály
Élethelyzet: 
Hagyatéki eljárás

Ügyintézés